About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Thursday, September 3, 2009

LAGI CERITA.., DOKTOR PUN BUKAN TUHAN..

Pada suatu hari, maka adalah sa-orang yang bernama Mahyudin Yanun telah mengadu sakit perut kepada seorang rakannya bernama Mat Noit Brahim.Mahyudin Yanun adalah sejenis manusia yang suka makan makanan nasik basi. Maka sebab itulah dia selalu sakit perut.

Mahyudin Yanun : Oi Mat Noit, aku sakit perut lah..

Mat Noit Brahim : yang hang pi makan lagi nasik basi tu buat apa..!! benda lein yang
elok-elok hang tak mau makan.

Mahyudin Yanun : nak buat lagu mana, hanya nasik basi ja yang boleh bagi aku hidup
dolu kini dan selamanya.

Mat Noit Brahim : Jom la aku bawak hang pi klenet.

Mahyudin Yanun : Nak buat apa pi klenet..?

Mat Noit Brahim : Nak pi cek la ang sakit apa..


Maka Mahyudin Yanun pun ikut la Mat Noit Brahim pi klenet.Bejumpa la dengan Doktot Mat Azit.

Dr Mat Azit : Hah Mat Noit, sakit apa..?

Mat Noit : Bukan aku yang sakit, ni membar aku yang sakit ni..dari dolu asik
makan nasik basi ja, aku pon heran, lepas tu jenuh la sakit perut.

Dr Mat Azit : Sakit apa..?

Mahyudin Yanun : Sakit perut.

Dr Mat Azit : Semalam dengan pgi tak sat makan apa..?

Mahyudin : Makan nasik basi

Dr Mat Azit : Laa awat yang pi makan nasik basi..nasik hok elok tak dak ka..Mat
Noit ang saja bagi dia makan nasik basi macam hang muda-muda dolu
ka..?

Mat Noit : Eh mana ada, aku sejak 1998 tak makan nasik basi dah aih.., dia ni
ja yang dok makan nasi basi lagi. Dia dok ikut membar dia la..

Dr Mat Azit : Sapa membar dia yang dok suruh makan nasik basi lagi ni..

Mat Noit : Sapa lagi, takkan hang tak kenai Chek Dot, Wan Najid, Che' lah,
Jahid..depa tu suma kaki makan nasik basi tuh..

Dr Mat Azit : Betoi ka apa yang Mat Noit habaq ni Mahyudin..?

Mahyudin Yanun : Awatnya, perut aku, suka hati aku la nak makan apa pon..yang
hangpa kalut pasai pa.

Dr Mat Azit : Daak..bukan apa..perut kita ni walaupun kita punya..tapi dia hanya
terima benda yang elok-elok ja..yang tak elok macam nasik basi tu
nanti dia sakit perut la..Hang kena berenti la makan nasi basi
ni..tinggai buang..angan dok ikut kawan-kawan ang tu..

Mat Noit : Betoi la cakap doktot tu..ang tinggai la..

Mahyudin Yanun : Ahh..hangpa dua pon pecaya fitnah orang. Mana ada makan nasik
basi kena sakit perut. aku sakit perut ni bukan sebab nasik basi,
tapi sebab nasik elok. Ni semua nasik elok punya pasai.

Mat Noit : Ait..pasai apa tuduh nasik elok pulak. Hang yang makan nasik basi
kamudian sakit perut.Menyerok nasik basi, tyengahari nasik basi,
malam nasik basi, awat yang tak sakit perutnya..

Mahyudin Yanun : Ang pecaya la cakap doktot ni. Aku ni pemakan nasik basi dolu, la
ni dan sampai bia-bila tau. Pasai tu la Wan Najid lantik aku orang
kanan dia.Aduhh..sakit perut aku nih..ni semua hang punya
pasai..dok ikut cakat doktot Mat Azit..!!

Mat Noit : Lagi-lagi tuduh aku.

Dr Mat Azit : Tak pa tak pa. Lagu ja la. Ni nak habaq sat kat hang Mahyudin.
Hang yang jadi tak sehat ni pasai hang makan nasik basi. Hang
keracunan makanan.ni aku bagi ubat, pi balik makan..insya-allah
sehat.Jangan dok makan nasi basi dah..

Mahyudin Yanun : Oi Mat Azit, hnag ingat hang tuhan ka nak tentukan itu racun ka
tak racun, sehat ka sakit. Aku dah kata, ni bukan pasai nasik
basi, tapi pasai hangpa dua punya pasai lah..

Dr Mat Azit : Dak aih..aku habaq apa yang aku tau ja..

Mahyudin Yanun : Aarrgghh..hang ni becakap mengalahan tuhan. Hang tau dak racun tak
racun sakit ka sehat ka sumanya hak mutla tuhan sekalian 'alam..??
Hang tau dak..!!???

Dr Mat Azit : Aku dah lama dah tau..aku jalankan tanggungjawab aku sebagai doktot saja..

Mahyudin Yanun : Dah tu, tak reti-reti nak tobat..hang kena tobat ni..kalu dak aku
report kat majlis fatwa..!!! dah la..malas aku nak layan hangpa
dua..mai sini ubat aku..huhh..!!!

Sekian.

No comments: