About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Tuesday, September 1, 2009

CERITA TENTANG ADA APA DENGAN DOSA PAHALA SYURGA NERAKA

Pada suatu hari di sebuah sekolah yang bukan sekolah ugama. Ketika seorang ustaz sedang mengajar subjek Pendidikan Islam yang bertajuk "kewajipan mendirikan solat fardu" di satu kelas di sekolah itu.

Ustaz : Anak-anak...!!! setelah ustaz ajar tentang solat, ustaz nak tanya boleh taak..?

Murid2 : Boleh ustaazz..!!!

Ustaz : Baiklah.., anak-anak..dalam sehari kita diwajibkan solat fardu berapa kali
anak-anak..?

Murid2 : Lima kali sehari semalam ustaazz..

Ustaz : Baguss..Baiklah.. Apakah hukum meninggalkan solat fardu dengan sengaja
anak-anak..?

Murid2 : Berdosa ustazz...!!!

Ustaz : Kalau kita tak tinggal kita dapat apa anak-anak..??

Murid2 : Dapat pahala ustaazz..!!!

Ustaz : Baiklah..kalau kita banyak pahala..mati nanti Allah akan masukkan kita ke
mana anak-anak..??

Murid2 : Allah akan masukkan ke syurga ustaz..

Ustaz : Kalau kita dapat banyak dosa mati nanti Allah akan bagi balasan apa pada
kita anak-anak..?

Murid2 : Allah akan masukkan kita dalam neraka ustaazz..!!!

Ustaz : Baguss..jadi kalau kita tinggalkan solat, Allah akan masukkan kita ke dalam
syurga atau neraka anak-anak..??

Murid2 : Masuk neraka uustaazz..

Ustaz : Bagus..oleh itu..ustaz nasihatkan anak-anak agar jangan tinggalkann solat
ye..

Murid2 : Baiklah ustazz..

Maka bertebaranlah murid-murid sekolah ke rumah masing-masing selepas tamat waktu persekolahan.Salah seorang dari murid tadi bertanya kepada bapanya yang mengaku Islam tapi tak pernah mengerjakan solat melainkan solat jumaat (itu pun kadang-kadang) dan solat dua hari raya sebab takut kena kutuk dengan masyarakat agar tidak dituduh tidak melaksanakan islam dalam hidupnya. Maka berlakulah dialog ringkas antara anak dan bapa..

Anak : Papa..kenapa papa tak semayang..?? saya tak pernah pun tengok papa semayang..

Papa : Alah kalau tak semayang pon..kita boleh hidup kan..tengok orang yang tak Islam
tu..dia tak semayang pon..tapi diorang tetap kaya dan hidup senang lenang..

Anak : Tapi papa..Kalau tak semayang nanti kita dapat dosa..kalau kita berdosa mati
nanti Allah akan dimasukkan kita dalam neraka kalau kita tak semayang
papa..!!!

Papa : Hahhh...!!! siapa yang cakap..

Anak : Ustaz kat sekolah yang cakap..

Papa : (Dalam hati) Cilakak punya ustazz..!!!


Maka besok harinya si bapa ini pergi menemui Ustaz ini di bilik guru..maka si bapa yang mengaku islam tapi tak nak solat ini dengan marahnya berkata..


Papa : Ohh..awaklah ustaz yang mengajar anak saya ya..!!!

Ustaz : Ye saya..ada apa yang encik..

Papa : Berani engkau kata aku ahli neraka ya..!!! Engkau ingat engkau tuhan
ke.., engkau tak tau ke majlis fatwa kata dosa pahala syurga neraka hak
mutlak Allah Subhanahu Wa Ta'ala..!!!

Ustaz : Saya hanya menjalankan tugas saya mengajar anak-anak dan meneruskan kerja-kerja para nabi..menyampaikan ilmu dan kebenaran sahaja..

Papa : AARRRGGHH...!!! tuan-tuan jangan pecaya cakap ustaz ni..!!! Ustaz ini mesti BERTAUBAT...!!!

Bapa budak ini terus blah dari situ untuk pergi kerja..

sekian..harap maklum..

2 comments:

Anonymous said...

Begitulah yang akan terjadi satu hari nanti. Ustaz2 yg mengajar bab2 dosa, pahala, syurga, neraka dan sebagainya boleh kena saman sebab mengajar secara salah.
Apa yang nak jadi dengan dunia kita sekarang ni ?

Ismadee said...

Kalau tak paham jugak tak tau laa..