About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Sunday, June 14, 2009

SEDUTAN UCAPAN PENANGGUHAN DATO' DR HARON DIN

Ucapan penangguhan oleh Prof. Dato' Dr Haron Bin Din, Timbalan Mursyidul 'Am PAS ketika agenda ucapan penangguhan dan penggulungan ketika Muktamar PAS Kali Ke-55 di Stadium Malawati, Shah Alam bagi menjawab persoalan dan memberi penjelasan yang diminta serta ditimbulkan oleh YB Datuk Paduka Husam Musa dan Ustaz Haji Ahmad Awang terhadap dakwaan bahawa Dr. Haron Din mengatakan di dalam PAS "ada musuh dalam selimut".

Assalamualaikum Wa Rahmatullahi Wa barakatuhu,

Tuan pengerusi, para pimpinan dan hadirin sekalian,

Suatu Perkara yang saya kira cukup mustahak, untuk diambil perhatian oleh semua para muktamirin. Bahawa, penyakit yang ada pada parti-parti politik yang tidak Islam, seolah-olahnya, nak berjangkit kepada parti yang namanya parti Islam.

Penyakit ini besar, dan beza yang paling nyata sekali adalah antara politik ataupun jamaah yang tidak Islam dan yang Islam ini, bahawa yang Islam pengikut mar’us (yang dipimpin) hukumnya wajib ta’at kepada ra’is ( yang memimpin ). Ertinya kita sahaja yang meletakkan hukum berdasarkan hokum syara’ bahawa ahli ataupun sebagai pengikut adalah wajib mematuhi arahan, keputusan yang dbuat oleh kepimpinan. Lebih-lebih lagi keputusan yang dibuat oleh Presiden, sebab dia rai’s dan kita mar’us.

Saya sebut awal tadi perkataan kata, seolah-olah mahu berjangkit, belum berjangkit lagi. Tapi kalau tuan-tuan rasa dah berjangkit dah, kita kena ada ubat.
Apakah dia? Kita balik kepada petunjuk-petunjuk Rasulullah S.A.W. Satu hadith daripada Yahya ibnu khusai daripada datuknya ( hadith riwayat Imam Muslim soheh ) mafhumnya ;

“Sekiranya kamu telah melantik seorang amir atau ketua, walaupun yang kamu lantik itu kebetulan seorang hamba yang rambutnya kerinting ( hamba hitam rambutnya kerinting ) dia mengajak kamu untuk melaksanakan hokum Allah, kamu wajib dengar arahannya dan kamu wajib taat”

Hadith lain yang sama juga menyatakan dalam riwayat yang lain;

“Kalau kamu telah dipilih mememilih seorang yang menjadikan ketua kepada kamu, walaupun orang itu hamba habasyi ( hamba berkulit hitam ) kamu wajib ta’at kepadanya “

Dan banyak lagi hadith-hadith lain.

Daripada inilah yang saya sebutkan tadi, menyatakan bahawasanya, ketaatan inilah yang menjadi kekuatan kepada perjuangan Islam. Sebab keta’atan itu hukumnya wajib dan kita dapat pahala dengan ta’at kepadanya dan jika kata lawannya, bahas lama “lawan tokei “ dan hukumnya dia mendapat dosa kerana tidak menunaikan yang wajib.

Atas itulah saya lihatkan dalam seluruh perbincangan-perbincangan kita dalam muktamar ini baik, sebelum muktamar baik, dalam media-media baik ataupun dalam blo-blog baik atau sebagainya sama ada kita sendiri yang menulis ataupun yang menjadi musuh kepada kita yang menulis, memang kita ada musuh. Maka itulah yang saya katakana bahawa, boleh menjadi cabaran kepada kekuatan parti kita.

Sebab itulah saya merasa penting semula saya melihat kalau jelas kepada kita ini arahan Prsesiden tambahahan pula kalaulah Presiden membuat sesuatu andaian suatu idea gagasan jika disokong sebagai contoh, oleh Syura ‘Ulamak, kalaulah begitu berlaku, kalau Syura ‘Ulamak membuat keputusan, bagamana munngkin kita mar’us (pengikut @ yang dipimpin ) boleh menyanggahi perkara yang jelas daripada Presiden dan jelas daripada Syura, melainkan kita bawa balik kita berbincang dalam muktamar dengan cara yang cukup beradab yang cukup sopan yang boleh kita lihatkan ini sebagai satu daripada cara yang selesaikan masalah.

Adapun kita bercakap diluar, dan tadi yang ditimbulkan kepada saya khusus daripda sahabat saya Datuk Husam Musa. Saya berjumpa dengan dia banyak kali, kawan-kawan.., sebagai kawan. Saya baik dengan Datuk Husam. Tapi, Datuk Husam tidak pernah bercakap dengan saya cara peribadi. Pagi tadi Ustaz Ahmad Awang buat surat kepada saya bertanya hal yang sama jugak. Hal apa yang telah saya sebut dalam seminar Jubli Perak ‘Ulamak, adakah ustaz ada menyebut bahawa dalam PAS ini, ada musuh dalam selimut.

Saya jawab (kepada) Ustaz Ahmad Awang, saya katakana tidak berlaku. Tetapi mungkin lebih eloklah Datuk Husam tanya dalam muktamar ini membolehkan saya menjawab dalam muktamar, maknanya Datuk Husam hendakkan saya menjawab secara muktamar.

Saya bentang suatu kertas (kertas kerja) dalam satu seminar yang dianjurkan oelh ‘ulamak (Dewan ‘Ulamak PAS Pusat), bukan (sekadar) kertas, tapi lebih kepada merupakan suatu ucapan ucap utama. Yang diantara perkara yang yang diambil oleh akhbar-akhbar. Kita bila akhbar-akhbar ini kalau yang kta tahu ada kebenarannya (seperti) Harakah, Siasah yang kita rasa kita tahu (kebenarannya). Tapi kalau lain daripada itu, media yang selama ini yang kita dengarkan memang tidak ada yang baik daripada kita melainkan yang diburuk-burukkan. (Media) diambil pembentangan ucapan ucap utama saya itu dengan mengatakan bahawa Haron Din mengatakan “ada musuh dalam selimut” .., dalam PAS ada musuh (dalam selimut).

Saya tengok dalam kertas saya balik, tidak ada saya sebut (istilah musuh dalam selimut), yang pentingnya saya nak menafikan dan menyatakan bahawa, saya tidak mengatakan bahawa dalam PAS hari ini, ada musang berbulu ayam kah saya tidak kata demikian dan saya tidak kata ada musuh dalam selimut, saya tidak kata. Tapi saya menyebut, tadi seperti yang Datuk Husam sebutkan, mungkin sebutan itulah yang orang melihat, nak mengulas nak menambah nak memburukkan saya kata “musuh sentiasa ada”.
Saya peringatkan kepada pimpinan-pimpinan PAS, untuk masa depan PAS khasnya, bahawasanya Allah telah mengingatkan kita. Allah ingatkan kita dalam ayat yang cukup jelas (surah) At-Taghabun ayat ke-14, itu yang dalam kepala saya. Allah kata apa…?Allah telah beritau kepada kita (mafhumnya) ;


“ Wahai orang-orang yang beriman…!!!, Sesungguhnya, ada diantara isteri-isteri kamu, dan anak-anak kamu sendiri (menjadi) musuh kepada kamu, hendaklah kamu behati-hati serta berjaga-jaga terhadap mereka, dan jikalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”
(Surah At-Taghabun ayat-14)

(Allah Ta’ala) Ingatkan selalu bahawa isteri kamu itu mungkin musuh kamu. Anak-anak kamu itu mungkin musuh kamu “fahdzaruhum”(berhati-hati dengan mereka). Kalau Allah telah mengingatkan orang Islam ini bahawa isteri kita, yang tidur sama kita, anak-anak yang kita besarkan “’aduwwan lakum”(musuh kepada kamu), dia musuh kepada kamu, “fahdzaruhum” ingat (bahawa) kalau Allah sebut begitu, adakah menjadi kesilapan kepada saya…? ( Maka ) saya peringatkan jamaah yang sebesar ini, yang ahli kita mencecah juta, penykong kita yang telah.., berapa juta yang mengundi kita, dan makin besar dan kita makin menghampiri kepada kuasa,apakah musuh-musuh besar seperti Amerika sebagai contoh, Israel sebagai contoh, Kuffar La’natullahi ‘Alaihi sebagai contoh, Yahudi, boleh melihatka kita terus Berjaya, tambah merancang untuk merancang untuk mengendalakan kita, bukan sekarang saya sebut, kerana saya ambil idea daripada, PAS telah ada mekanisma yang kita terima pakai sekarang, mana-mana calon yang nak bertanding untuk jawatan-jawatan (ahli) Palimen ataupun DUN ( Ahli Dewan Undangan Negeri ), kena lulus tapisan, ada yang lulus bila ditapis ada yang tidak lulus. Kita tapi semua ( bakal calon ) DUN semua ahli yang nak bertanding kita tapis. Tapi kita tidak menapis calon yang nak bertanding jawatan dalam PAS. Kita terbuka, dan tahun ini calon cukup ramai. Sekarang tidak mengapa, saya “mutma’in (tenang) tidak mengapa insya-Allah, kesemuanya mukhlisin (orang-orang yang ikhlas), tapi masa hadapan saya mengingatkan sebagai orang tua, yang berada dalam saf bersama dengan Mursyidul ‘Am dan ahli-ahli (Majlis) Syura mengingatkan apakah tidak elok kepada PAS ini, meletakkan satu mekanisma untuk melihat dan buat “screening” semua calon yang bertanding semua jawatan dalam PAS, bukan sahaja di peringkat ( PAS ) pusat, hatta diperingkat negeri pun, adakah tidak elok ada satu screen kena lulus dahulu tapisan, baru boleh jadi calon.

Saya bercakap (berdasarkan )pengalaman saya. Dahulu dalam tahun 2004 atau sebelumnya, saya dicalonkan sebagai Timbalan Presiden ( PAS ). Saya tarik diri (dari bertanding). Dan sebelum itu, sebelum itu saya dicalonkan menjadi calin pilihanraya di negeri Perlis, Ustaz Hasim Jasin ada. Saya tarik diri kerana saya telus kerana saya tidak boleh, kerana saya ada kes mahkamah kerana saya menjamin satu jaminan 2.5 juta, saya menjamin (dan) orang yang meminjam tidak bayar (maka) saya yang kena ambil tindakan (mahkamah). Kalau saya bertanding saya kata, kalau kita menanglah pertandingan (pilihanraya) itu, dalam pilihanraya di Perlis, lepas itu kes mahkamah keluar, saya (diisytihar) bangkrap, (maka) apa tuan-tuan nak kata pada saya…? Dia pakat maki mampuih..(orang kata) mengapa dia (Haron Din) tak khabar yang dia nak bengkrap. Saya telus saya bagitau, sebab tu mesti ada mekanisma jangan sampai ke situ.

Kesemua yang saya becakap dalam kertas itu, banyak yang saya rujuk yang masa hadapan bukan sekarang, sebab itu maka apa yang telah diambil peluang oleh akhbar untuk mengatakan itu sebagai tuduhan saya, itu tidak benar dan Datuk Husam, saya maaflah kalau ada yang salah faham demikian.

Adapun yang kedua, apakah boleh kita nafikan, secara waqi’I (keadaan semasa) Apakah perjuangan sesuci ini tidak ada musuh..? Al-Qur’an sebut, bahawa syaitan telah bersumpah, musuh utama kita syaitan iblis telah bersumpah depan Allah Subhanahu Wa Ta’ala (mafhumnya);

“kerana aku telah tersesat, aku telah jauh menyimpang daripadamu ya Allah,aku terima tetapi aku bersumpah, aku akan sesatkan, aku akan uji akan menyesetakan anak adam, dengan aku datang kepada mereka, menghalang mereka daripada memperjuangkan hak-hak Allah ke atas manusia, kalau tidak Berjaya di hadapan aku akan dating dari belakang, kalau belakang tidak Berjaya aku datang dari arah kanan mereka, dari kanan tidak Berjaya maka aku dating dari kiri mereka, samapi jarang sangat kamu berjumpa dengan mereka yang beriman sungguh-sungguh bersyukur sungguh-sungguh kepada Allah”

Ayat ini menyatakan bahawa musuh kita (ada) keliling (kita), depan ada, belakang ada, kana nada, kiri ada, kalau inilah ayat tuhan, tidak wajarkah saya mengingatkan, kepada pemimpin-pemimpin PAS dan kesemua ahli-ahli mereka di bawah awas..!!! kita ada musuh..Kalau inilah yang boleh kita fahami, maka maknanya, kertas (kertas kerja) saya berniat baik, saya mengajak semua orang hazar ( berhati-hati / berwaspada ) buat peringatan dan saya tidak menuduh apa-apa. Dan saya menafikan beberapa akhbar yang berjumpa dengan saya, (bahawa) saya tidak menyatakan demikian, itu awak (media) yang pandai-pandai tulis, kalau tidak faham jugak maka, La hawla wala quwwata illa billah.

Saya nak merujuk banyak yang bercakap tadi, ustaz Ahmad Awang pun sebut. Banyak orang menyebut tentang hadith Abi Dzar Al-Ghifari ni, yang dia dating memintak jawatan kepada nabi dan nabi tidak beri kepada dia, katalah hadith kita faham kata Nabi tidak lantik orang yang mintak jawatan lalu menjadikan hadith itu sebagai alasan, seolah-olahnya orag yang menawar jawatan untuk bertanding dalam sebarang jawatan, tidak boleh diterima kerana dia melanggar dengan hadith. Bukan begitu…bukan.., hadith itu dipanggil hadith waqti dan haidth yang maksur, hadith itu didahului dengan jawapan. Nabi menolak jawatan yang ingin diberikan kepada Abu Dzar kerana alasan besarnya “kamu ( Abu Dzar ) lemah maka aku tak boleh lantik “.. bukan bermakna dalam Islam ni..jangan berulang dah jangan sebut dah ( kesilapan ini ).., bukan makna dalam Islam itu tidak boleh mintak jawatan, pasai..pasai lepas wafat Rasulullah Abu Bakar nai menjadi khalifah, Khalifah Abu Bakar termenung, datang ( Sayyidina ) ‘Umar (bertanya) apahal Abu Bakar…? Nampak kamu, termenung macam dukacita. Dan berkata (Abu Bakar) ;“aku tampu (hanya) seorang untuk menyelesaikan masalah ummah”.. ‘Umar berkata kepada Abu Bakar yang dibelakangnya ada Abu ‘Ubaidah dan berkata (mafhumnya); “Usah gusar wahai Abu Bakar, beri kepada aku jawatan perqadhian (kehakiman), kamu jangan campur (aku uruskan sendiri).” ( Maka ) Abu Bakar lantik dia ( ‘Umar ) menjadi qadhi. Tetapi malangnya, lepas setahun lapan bulan, ‘Umar menjadi qadhi zaman (Khalifah) Abu Bakar, datang pulak ‘Umar mengadap Abu Bakar (dan berkata); “Aku dating hendak meletakkan jawatan sebagai qadhi, wahai Abu Bakar..” Abu Bakar terkejut, “awat susah sangat ka jadi qadhi ni samapi nak letak jawatan..?” Dan berkata (‘Umar); “ Bukan susah, setahun lapan bulan jadi qadhi, satu kes pun tak mari..” ngabehlan boreh jo.. “aku letak jawatan kerana tak ada orang yang nak dating kepada aku jadi qadhi kepada mereka..” taka pa.., yang kedua, Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah (mafhumnya); “ Wahai khalifah, aku mintak, biar aku yang menguruskan hal perbendaharaan negara, dengan lain bahasa (sebagai) menteri kewangan, maka Abu Ubaidah dilantik menjadi (wakil) menjaga hal-hal kewangan.
Kalau hadith tadi melarang, (maka) Dengan sendirinya (Sayyidina) ‘Umar tidak boleh manjdai qadhi (dan) (Khalifah) Abu Bakar tidak akan melantik Abu Ubaidah. Jadi maknanya.., hadith Abu Dzar (disebut) tadi untuk merujuk kepada kes khusus dan orang itu dha’if (lemah) (mafhum) “ sesungguhnya engkau lemah” …tak macam kita, kita sebahagian besar yang menawarkan diri untuk bertanding itu bukan dhu’afa’ (orang-orang yang lemah), mereka aqwiya’ maka tidak menjadi hujjah. Menyingkatkan masa sekadar (ini) sahaja,

Assalamualaikum Warahmatullahi Wa barakatuhu.