About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Monday, September 29, 2008

Respon Kepada Abdrahim Kassim ( BADAN SAJA PAS BAJU KEADILAN-Hj Azizi Abdullah )

abdrahim kassim said...

Sdr. Azizi'

Minta maaf, saya nak tambah tulis sikit lagi..

dan Sdr. Anak Bapak,

Silap besar kalau saya dikatakan taksub pada Anwar atau saya penyokong atau ahli parti PKR.

Didikan beliau tidak pernah saya lupa tetapi bila dia masuk UMNO sayalah antara yang pertama menentangnya.

Bila dia disepak dari UMNO saya bersimpati dengannya. Bila dia tubuh PKR saya tidak mahu berdamping dengannya.

Takut kena "tipu" lagi bang...Dia terlalu pandai..., nanti hati kita yang sakit.

Cuma saya suka tengok cara Anwar berpolitik. Dia punya keupayan mencaturkan politik Malaysia ini.
Ketangkasannya "bersilat" boleh menyebabkan orang lain huru hara.

Kita jangan letakkan Islam itu sebagai penghalang atau alasan untuk meletakkan diri kita ditengah-tengah masyarakat.

Bagaimana kalau saudara-saudara bayangkan, Anwar yang menjadi Presiden PAS sekarang ini?

Bukankah keadaanya berbeda?

Inilah yang saya maksudkan tentang PAS itu. Kesempatan yang ada sekarang, tidak merupakan peluang kepada PAS.

Begitulah juga pada tahun 1988 bila UMNO berpecah dua, PAS tidak mampu kehadapaan mengambil hati orang-orang Melayu, sebaliknya terpaksa berbontot dengan Semangat 46. Akhirnya ditinggalkan....

Sekarang ini pun begitu juga setelah dua puluh tahun. PAS masih memainkan peranan yang sama.Entah esok, entah lusa ditinggalkan lagi...

Memang kita boleh bercakap. Kalau ditinggalkan pun, PAS tetapi terus berjuang.

Tetapi itu adalah ungkapan bagi orang-orang yang lemah dan tidak progresif. Sedangkan PAS adalah sebuah gerakan Islam yang sifatnya mesti dinamik, sentiasa maju kehadapaan.

Wallahu'alaam...




aNaK BaPaK said...

sdr abdrahim kassim...

saya kira sdr pun boleh baca dengan jelas matlamat pas ditubuhkan utk saudra buat satu perbandingan dasar perjuangan masing..

"Cuma saya suka tengok cara Anwar berpolitik. Dia punya keupayan mencaturkan politik Malaysia ini.
Ketangkasannya "bersilat" boleh menyebabkan orang lain huru hara."

pendapat saya;
terus terang saya katakan saya tidak suka dengan corak cara dia berjuang..tapi kami sama2 menolak kezaliman..dalam pas kami ditarbiyyah dengan akhlak islam..nak berpolitik pun kami wajib memastikan bahawa apa sahaja keputusan dan tindakan yg akan dibuat adalah berdasarkan islam..peraturannya..pegangannya dan akhlaknya..anwar boleh buat apa sahaja jenis silat untuk menghuru-harakan musuh dengan apa cara sekalipun..tapi ingat bukan semua perkara bertepatan dengan akhlak...dengan syari'at..dengan akidah..anwar dah jelas tak ada komitmen langsung untuk menegakkan islam melainkan hanya keharmonian berugama sebagaimana yg termaktub dalam perlembagaan persekutuan yg jelas terbatas peranan islamnya itu..


islam mengaharamkan suatu perkara yg menghalalkan cara..nak berkawan boleh walaupun kawan itu menolak islam..tapi kami berkawan dalam konteks menentang kezaliman dan menegakkan keadilan..sebab itu dalam islam ada kaedah yg dipanggil;


"at-ta'aawun 'ala mattafaqnaa wa tasamuh 'ala makhtalafnaa fiihi"


berkerjasama dalam bendan yg kita setuju dan bertolak ansur dalam perkara yg kita tak setuju..


fokus tulisan tn hj azizi dan tujuan saya menulis bukan lah nak bermusuh dgn PKR tapi fokusnya kepada ahli PAS yg lupa tentang peranannya sebagi ahli pas yg sentiasa menginsafi diri bahawa kita hidup didunia ini untuk menjaga amanah yg diberikan oleh allah iaitu menegakkan islam yang bersifat adil kepada seluruh umat manusia dalam masa yang sama ahli pas mesti perbaiki diri mereka dengan akhlak,mendalami asas islam..kenal erti dosa pahala, halal haram.., nikmat dan azab kubur, hitungan amal dihari qiamat,siksa neraka dan nikmat syurga..kerana ahli PAS wajib faham bahawa kita bukan sekadar berpolitik dan bergerak semata2 nak balam dendam dan benci kita kepada UMNO/BN..tapi sebenarnya adalah menyahut seruan allah yg maksudnya;


"wahai orang2 yg beriman, peliharalah dirimu dan ahli2 mu dari azab neraka"


seruannya adalah untuk memperbaiki diri dan amalan kita dan dalam masa yg sama untuk menyeru kepada orang2 yang masih "beriman" dengan fahaman sekular khususnya ahli umno agar meninggalkan fahaman khufarat itu dan menjaga keimanan dan akhlak mereka dari buat perkara yg dimurkai allah..termasuklah juga ahli2 pas yg dah malas nak berprogram..malas nak mentarbiyyah diri..dah tak suka nak sebut pasal islam tapi nak bejuang aje..agar kembali kepada matlamat pas yg memperjuangkan islam..dasar2 islam..sisitem islam..ini semua dasar2 yg cukup terang dan takan berubah dan mestilah pelik dan amat kasihan sekali kepada mereka yg dah duduk dalam pas..tapi tak ada pengisisan dengan ilmu tiba2 meninggalkan PAS yg jelas matlamatnya dgn menyertai PKR yg kabur matlamatnya..tak ubah seperti melalui jalan yg terang dengan lampu..tetapi kona kot jalan lain yang gelap...

"Kita jangan letakkan Islam itu sebagai penghalang atau alasan untuk meletakkan diri kita ditengah-tengah masyarakat"


saya rasa PAS dengan dasar islamnya tak pernah menjadikan islam sebagai penghalang atau jadikan alasan intuk meletakkan diri kita ditengah2 masyarakat..cuba tengok bila pilihanraya..yang jadi jentera turun ditengah2 masyarakat untuk penchulaan pemilih..pergi ke satu rumah ke satu rumah berkempen berdakwah..yang berani buat macam ni jentera PAS..yang mengawal lalu lintas ceramah pemimpin PKR pun Unit Amal!!!!jadi tak benar kalau sdr kata kami ini menjadikan islam sebagai penghalang untuk bersama2 dengan masyarakat..atau maksud saudara menjadikan islam untuk bersama2 lebih teguh dengan Pakatan Rakyat..yang sentiasa tak senang dengan islam yg pas perjuangkan ialah dari DAP dan PKR lah..siapa lagi..DAP dan PKR lah yg dibayangi takut dengan bayang2 sendiri dan terus menyerang pndirian dan prinsip PAS..PKR dan anwar sendiri bersikap bisu bila DAP serang pendirian PAS..maka apakah komitmet anwar dengan islam..atau cuma hanya kosmetik sahaja? kami berjaya menembusi kawasan2 pengundi cina dan india dengan bantuan Kelab Penyokong PAS..mereka inilah yg menjadi jentera PAS ketika pilihanraya dan terus memberi komitmen dengan PAS dan yakin bahawa Islam itu adil untuk semua manusia..yang pelik orang islam pulak lari dai nilai2 islam..jadi PKR kena insaf dan pegilah pada DAP untuk jelaskan tentang islam yg PAS bawa..maka sekarang siapkah yang menjadikan islam sebagai penghalang untuk bersama masyarakat? PAS membawa imej islam dan takkan tinggalkan dasarnya bila turun dengan masyarakat sedangkan PKR rasa kalau buat macam PAs nanti orang tak sokong PKR...maka saya lebih rasa bahawa saudara sendiri yg rasa terhalang dengan islam..saya tak tahulah komitmet sudara dengan islam untu dijadikan asas negara..tapi biasanya yang tak suka sgt atau ragu dgn islam dia sendiri rasa takut untuk bawa islam ke tengah masyarakat???

"Bagaimana kalau saudara-saudara bayangkan, Anwar yang menjadi Presiden PAS sekarang ini?"

saya nak kata kalau anwarlah yg jadi presiden PAS..apakah dia boleh buat sesuka hatinya untuk buat keputusan dan bertindak sendiri..dah tentu tak boleh..pas ada dasar..ada undang2 tubuh yang jelas mesti bergerak atas dasar islam..PAS ada majlis syura 'ulamak PAS yg berfungsi untuk menjelaskan suatu perkara yang rumit dalam soal dasar pas..sebab tu saya nak saudara kaji balik dasar dan matlamat PAS ditubuhkan..maka anwar kalau jadi presiden hatta musrsyidul 'am PAs sekalipun..dia tetap terikat dengan islam dan dia wajib menunjukkan komitmennya dengan islam dan dia mesti bercakap ke arah menubuhkan negara islam...kalau tak dia akan melanggar undang2 tubuh parti dan keluar dari akhlak islam..sekali lagi saya tegaskan..PAS ada dasar dan peraturan...siapa sahaja yg jadi pemimpinnya wajib dia taat kepada undang2 tubuh dan dasar parti...rujuk komen saya yang lepas tentang dasar dan matlamat PAS...

"Begitulah juga pada tahun 1988 bila UMNO berpecah dua, PAS tidak mampu kehadapaan mengambil hati orang-orang Melayu, sebaliknya terpaksa berbontot dengan Semangat 46. Akhirnya ditinggalkan...."


saya tak setuju kata PAS tak mampu kehadapan mengambil hati orang melayu...kalau macam tu kenapa PAS dapat menawan dan membentuk kerajaan dinegeri kelantan pada tahun 1990 sampai kini? kena sedar bahawa S46 lah yang tinggalkan PAS sebab tak dapat pisah dengan perangai UMNO nya..dia yg tak mahu islam...jadi yg komited dgn islam maka dia bersama PAS dan yg tak mahu islam macam rais yatim dan KuLi maka dia msuk UMNO balik..tapi PAS masih dihati rakyat kelantan..tahun 1998..PAS lah pelopor menyatukan parti2 pembangkang dan NGO2 untuk menolak kezaliman UMNO/BN..sehingga wujudnya barisan alternatif..PAS terus dapat undi tegarnya dan pengundi atas pagar (non partisan) mengundi pembangkang..PASdapat tawan terengganu dan banyak kerusi parliman yg kini (pru12) ada kerusi yg dikorbankan kepada PKR..tapi yang tinggalkan PAS siapa kalau mereka yg tak mahu islam..PAS tak pernah tendang siapa2..tapi siapa2 yg menolak hubungan dengan PAS..termasuklah UMNO!!! inilah maknanya PAS satu parti yang ada prinsip..mempertahan dasar islamnya walaupun ditendang dan dimurkai manusia seluruh dunia..ingat..nabi nuh a.s..berjuang berdakwah selama..950 tahun yg menyokong nabi nuh tak sampai 100orang...!!!


No comments: