About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Monday, September 29, 2008

Komen Saya ; BADAN SAJA PAS - BAJU KEADILAN..

aNaK BaPaK said...

salam...

Isu fokus disini ialah untuk ahli PAS..untuk ahli PAS..,

PAS bukan sekadar parti politik tapi hanya menggunakan jalan politik untuk menegakkan Islam..PAS adalah jamaah.., menyertai jamaah suatu kewajiban untuk menolak kemungkaran dan menegakkan kebenaran. Setiap yang wajib itu berdosa meninggalkannya dan diberi pahala jika melaksanakannya dan dia jugak akan menentukan samada mati besok kita akan diberi oleh Allah syurga atau neraka..

Oleh itu PAS adalah suatu Jamaah Islam yang berdaftar dengan jabatan pertubuhan sebagai parti politik untuk menyertai pilihanraya yang dasarnya islam dan hanya boleh bergerak dalam lingkungan yg dibenarkan oleh Islam..dan ahli-ahlinya wajib menjadikan kehidupannya beriman dan takut kepada arahan Allah. Itulah sebenar-benarnya yang ahli PAS mesti faham..maka ramai yg masuk pas kerana semangat. Semangat kerana melihat PKR lebih "berkuasa" dengan masa yang singkat maka perjuangan ditinggalkan seoalah-olah perjuangan Islam sudah tidak releven lagi..

Apakah kita berpolitik atau berjuang menolak dan menentang kemungkaran dan kezaliman anjuran UMNO/BN semata-mata kerana marah dan benci kepadanya maka kita nak lepaskan kemarahan kita dengan semata-mata menumbangkannya dan bukan kerana mahu menyampaikan mesej dakwah, iman dan Islam??..jelas inliah kelemahan orang PAS berbaju PKR. Kita dituntut oleh Allah Ta'ala menolak parti yg mungkar dan zalim kerana ini adalah arahan Allah Ta'ala dan Rasulnya, bahkan keutamaan dalam akhlak itulah yang terlebih baik seperti yg digambarkan oleh Rasulullah S.A.W dalam satu hadithnya yang mafhumnya ;

"Ada satu golongan manusia diberikan allah kelebihan kepada mereka untuk terus masuk kedalam syurga. Maka malaikat yang menjaga pintu syurga itu pun bertanya; apakah amalan kamu yg menyebabkan kamu diberikan Allah kelebihan ini? maka jawab mereka ini. "kami ketika berada didunia..bila kami dizalimi kami sabar, bila kami berkuasa kami memaafkan mereka yang pernah menzalimi kami"

"Bersabar ketika dizalimi dan memaafkan mereka yang zalim ketika berkuasa." Bukankah itu keutamaan dalam perkara akhlak. ahh..!!! Pasal akhlak, pasal ibadah, pasal iman & islam lah yg ramai ahli pas jadi baju PKR..ye lah..

Ya lah kan..duduk dalam PAS sebagai ahli jama'ah kena ikuti program usrah.., bangun malam untuk tahajjud dikala manusia lain sedang nyenyak tidur..,liqo' fikri.., tanzhim.., muhasabah.., kuliyyah tafaqquh fiddin.., baca ma'thuraat..,banyakkan solat sunat.., banyakkan bacaan tentang asas2 islam..syariatnya aqidahnya akhlaknya.., mu'amalah antara laki dan pompuan..maka ahli PAS yang tak mahu semua ini dah tentu akan lebih dekat pada PKR.., tak solat pun takpe.., nak pakai seluar pendek pun takpe.., yang perempuan tak nak pakai tudung dan dedah sana-sini pun takpe..boleh sembang2-sembang dan borak-borak sambil bertepuk-tepuk engkau aku dengan awek-awek PKR atau kacau-mengacau atau mengorat puteri-puteri UMNO tepi-tepi jalan pun boleh.., tak payah 'imarahkan masjid dan surau kampung di sendiri.., tak payah berzikir ingatkan Allah Ta'ala.., tak payah selawat ke atas junjungan besar Rasulullah S.A.W..., semua tu tak payah asalkan bekerja menegakkan keadilan dan menolak kezaliman, kita zalim dengan tuhan tak apa.., itu kita dengan tuhan...!!! Ya itulah sebenarnya yang mereka mahu. Tengoklah program-program pemantapan shakhsiyyah dan dakwah anjuran PAS kawasan mana2 pun.., berepa kerat sahaja yang datang menghadirinya..??? yg sebok bercakap pasal itu ini pimpinan tak kena itu ini pun golongan inilah kebanyakkannya..!!!

Menegakkan keadilan.., mana-mana dan siapa-siapa pun manusia itu bila berhadapan dengan manusia yang zalim lagu angkuh memanglah dia akan berusaha tegakkan keadilan.., tapi keadilan dari siapa...??? keadilan tafsiaran siapa..??? keadilan tafsiran manusia atau yang digariskan oleh Allah Ta'ala..??? Ya.., jelas mereka yang mengkritik tuan penulis ( Hj. Azizi Abdullah ) adalah mereka yangg suka mendengar ceramah yang menghentam UMNO/BN semata-mata dari mendengar ceramah yang menuntut kita untuk bermuhasabah diri.., ingat dosa pahala.., tahu yang mana satu halal yang mana satu haram.., iktibar dari keadaan manusia di hari qiamat.., padang mahsyar.., timbangan amal dan seterusnya syurga neraka..ahh!!! banyak nye amalan yang nak dibuat..baik bebas macam PKR..berjuang menegak keadilan macam PAS jugak..hahahaaaa!!!! itu lah yang sebenarnya...!!!!

Maka memang ramailah yang akan meninggalkan PAS dan menyertai PKR ( tak mustahil ) kerana mereka tiada faham tentang kepentingan iman, ilmu dan 'amal dalam jamaah..kepentingan tuntutan Allah dan Rasulnya dalam jamaah.., kepentingan tarbiyyah diri kepada menjadi lebih dekat dan takut melakukan maksiat kepada Allah Ta'ala.., kepentingan berdakwah menyatakan tentang cantiknya Islam.., kepentingan amal jama'ie.., kepentingan berkorban harta dan nyawa untuk jamaah, dan yang paling penting adalah tanggungjawab kita dengan Allah. Semua ini seolah-olah menyusahkan dan tak perlu bagi mereka.., maka dia dah jadi tak ada bezanya dengan UMNO..(PKR dgn UMNO sama sahaja sekularnya..bezanya PKR pembangkang & UMNO pemerintah yang zalim) Alahhh..!!! aku solat jugak.., puasa jugak.., haji jugak.., berjuang jugak.., ikut arus lah katakan...ya..ikutlah arus..maka dalam hati mereka bahawa PAS yang menjadikan Islam sebagai dasar bukan mengikut arus lagi..Islam kena ikut arus bukan arus ikut Islam..!!! Maka apa bezanya dia dgn UMNO???

saya menulis respon ini agar mereka yg jadi ahli PAS macam saya jugak supaya sedar bahawa..kita berjuang bersama jamaah adalah atas dasar iman dan taqwa (ada jugak ahli PAS baju PKR tak suka sebut iman taqwa ni) maka kerana iman ( yakin dengan al-quran dan hadith ijmak ulamak dan qias ) dan taqwa ( takutkan allah..takut meninggalkan arahannya dan takut melakukan larangannya )semuanya mesti berpegan pada islam..biarlah mereka yg tak paham pasal islam sokong PKR..kurang2 dia menolak UMNO/BN..maka kita boleh berkawan dengannya selagi dia tak menolak kita..kita yg islam ini eloklah tambah kefahan tentang islam..duduk dalam pas dan tarbiyyah diri kita kenmudian dakwah pada yg lain..bukan apa..rasulullah dan pesan;

"barang siapa yang mati tetapi tidak berbai'ah pada jemaah..maka matinya dalam keadaan jahil"

wallahu a'lam.

No comments: