About Me

My photo
Anak Bapak Al-Banjary Al-Asya'iry As-Syafi'iy, Dilahirkan pada tanggal 1hb Januari 1983 di Kg Parit Satu Sungai Sireh, Tanjong Karang, Selangor Darul Ehsan, seorang Melayu berketurunan Banjar suku Alai, Kini bersama PAS Kawasan Tanjong Karang berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi Allah sebagai amanah dan tanggungjawab dari-Nya.. ..terima kasih atas sokongan anda.. Takbirr..ALLAHUAKBAR..!!!

Thursday, July 31, 2008

KEPUTUSAN JAWATANKUASA PAS PUSAT

PAS TOLAK TAWARAN UMNO
TETAPI AKAN TERUSKAN PERBINCANGAN
DEMI KEPENTINGAN NEGARA DAN UMMAH


PAS menolak sebarang bentuk kerjasama dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk mewujudkan kerajaan samada diperingkat Pusat ataupun negeri-negeri. Oleh itu sebarang tawaran daripada Umno untuk mewujudkan kerajaan bersama disemua peringkat tidak lagi berbangkit.

Walaubagaimanapun PAS akan terus terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan semua pihak termasuk parti-parti politik , NGO, institusi-institusi dan mana-mana individu demi kepentingan negara dan ummah.

Dalam pada itu PAS mengulangi pendiriannya kekal bersama Pakatan Rakyat dengan memainkan peranan yang aktif dan positif selaras dengan perjuangannya.


DATO’ SERI TUAN GURU HJ ABD. HADI AWANG
Presiden
Parti Islam Se Malaysia (PAS)
31 Julai 2008

Kes Muzakarah UMNO/PAS, Salah Teknikal dan Tektikal, Jangan Ulangi Lagi..

Saya kira tindakan beberapa individu di peringkat pimpinan tertinggi PAS membuat satu tindakkan berjumpa UMNO tanpa merujuk kepada seluruh AJK PAS pusat ( tidak dibawa dan dibincangkan dalam mesyuarat AJK PAS pusat atau mesyuarat dewan harian ) adalah satu perkara yang memberikan kerugian yang amat besar bagi PAS.

Bayangkan pada awalnya pertemuan itu dinafikan tetapi tiba2 Pak Lah umum dah jumpa 3 kali dan kita mati-mati ingatkan bahawa Pak Lah berbohong, saya nampak perkara ini agenda UMNO untuk menjerat PAS untuk menjauhkan masyarakat Melayu dan bukan Melayu kepada PAS. akhirnya PAS terperangkap. kalaulah Dato Seri Presiden buat kenyataan menafikan, nampak jelas parti kita berbohong kepada ahli dan pengundi. Nak tak nak Dato' Seri Presiden jawab dengan kebenaran dan memang jumpa, maka sekarang UMNO telah manipulasikan kenyataan itu di media dengan membesarkan isu muzakarah dan muqabalah sehingga mereka berjaya meragukan ahli PAS terhadap pimpinannya dan meragukan pengundi bukan Melayu terhadap perjuangannya. Lainlah kalau itu adalah keputusan dari mana-mana mesyuarat AJK atau dewan harian, kalau semua AJK pusat tahu saya yakin isu Mahfuz dan Hanipa buat kenyataan tak akan timbul, dan saya pasti wajib bagi semua pimpinan taat kepada keputusan mesyuarat dan jika isu ini timbul mereka wajib mempertahankannya. Masalahnya sekarang saya kira ramai di kalangan AJK pusat tak tau, kalau Ketua Penerangan PAS Pusat pun tak tahu apalagi AJK yg lain2!!! kenapa perkara itu tidak dibawa berbincang dalam mana2 masyuarat untuk diputuskan yang akhirnya hanya kerana tindakan individu terus membawa masalah dalam parti.., apakah itu akhlak yang di ajar dalam program tarbiyyah parti??? Sekarang masalahnya apa nak jawab bila pengundi tanya???

Kita kena ingat pada zaman Rasulullah S.A.W sebelum berlaku perang Badar Kubra. Rasulullah mesyuarat dulu dengan para sahabat tentang di mana kedudukan tentera yang paling strategik. Rasulullah meletakkan cadangan pada suatu tempat. Tetapi salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah..apakah cadanganmu itu wahai rasul allah satu wahyu atau pandangan kamu sendiri wahai Rasulullah...kalau ia satu wahyu kami akan taat..jika bukan wahyu kami akan beri cadangan yang lain. Rasulullah menjawab..ini adalah cadangan dari diriku sendiri..maka para sahabat mencadangkan agar pasukan tentera Islam di tempatkan di tempat lain kerana di sana ada telaga air yg akan membolehkan tentera minum air dan menyegarkan badan..setelah dipersetujui, pandangan Rasulullah S.A.W di tolak dan pandangan sahabat diterima bahkan Rasulullah S.A.W sendiri bersetuju dan menyokong cadangan itu...bukankah itu satu panduan yang baik kepada jemaah dan parti??? apakah kita lupa bahawa perkara taktik dan strategi perlu lihat pada waktunya..Pakatan Rakyat bukannya kuat lagi..patut kita kuatkan dan kukuhkan hubungan Pakatan Rakyat. soal ada yang menolak dasar PAS..teruskan dakwah dan penerangan.. setakat Karpal Singh biarlah dia, ahli DAP sendiri pun ramai yg kata itu bukan suara DAP...pernah saya dengar dari rakan DAP di kampung halaman saya...dia sudah tua..tak lama lagi matilah dia..dia nyatakan sokongan terhadap Islam yg diperjuangkan pas bahkan beliau adalah ahli Kelab Penyokong PAS yang mahu PAS terus berjuang menegakkan negara islam hasil usaha penerangan dan dakwah kepada bukan Islam...

Dalam isu ini saya sendiri dapati krisis kecewa pengundi bukan Melayu dan golongan profesional yang simpati pada PAS harus kita ambil kira..Prof. Zulkifli Muhammad sendiri dalam pidatonya pernah berkata..satu hari nanti yang akan memenangkan Islam adalah golongan bukan Islam yang faham tentang Islam. Kita lihat pula perkembangan terbaru ada ahli kelab penyokong PAS yang sudah memeluk islam..kes ini direkodkan di PAS Kawasan Puchong kalau tak silap saya..

Saya menyokong kenyataan Mahfuz dan pendirian peribadi Hanipa Maidin ini..saya kira antara mesej yang hendak disampaikan ialah, pimpinan wajib bertanggungjawab terhadap tindakkan dan sikap mereka yang dilihat mewakili parti..kedua, membersihkan imej PAS dari dipalit salah faham pengundi Melayu atau Bukan Melayu kalau-kalau mereka anggap Pimpinan tertinggi PAS mengamalkan oligarki...mesej lain juga ialah, nak beritahu kepada masyarakat seluruhnya, kita semua adalah manusia yg tidak lari dari buat kesilapan dan kesalahan, termasuklah Presiden PAS, Timbalannya..hatta Mursyidul 'Am pun dia adalah manusia..maka jika ada silap dia mesti ditegur dan PAS adalah parti terbuka selagi mana perkara yang ditegur itu tidak melibatkan perkara yang qati'ie di dalam Al-Quran dan As-Sunnah, Ijmak 'Ulamak dan Qias..dan tidak mempersoalkan sautu yang diluar roh Islam..ini yang kita kena faham...saya yakin suara Mahfuz dan Hanipa bukanlah suara PAS.., tapi suara seorang ahli PAS yang sayangkan PAS.., saya sendiri berpendirian sebagai mana mereka berdua..soal hipokrit atau tidak saya tak tau sebab itu soal hati Allah sahaja yang tahu..kesilapan individu yg berjumpa UMNO saya rasa bukan juga untuk kepentingan peribadi, saya pasti mereka juga bertindak begitu kerana sayangkan Islam dan sayangkan PAS yg jadi wadah perjuangan Islam cuma silap taktik dan teknik dan masa yg tak sesuai..mungkin kerana terlepas pandang dan sikap lupa yang ada pada manusia, dan sepatutnya perkara itu mestilah dari keputusan mesyuarat..bila dah jadi keputusan mesyuarat barulah boleh bertindak dan kalau jadi apa2 kita semua dah bersedia nak tanggung..ingat bahawa kita berada di dalam lapangan politik...nak berkawan dengan ular pun kena tau jens ularnya..membelit ke mematuk ke menelan ke..UMNO jelas telah merancang perkara ini saya rasa lah..kalau sungguh2 UMNO nak bincang soal Melayu soal Islam..kenapa hebohkan perkara ini lebih awal sehingga Presiden PAS tak bersedia menjawab isu ini..contoh la..kita berpakat dengan orang..tiba2 kita pulak pergi bocorkan rahsia pakatan ini dengan org lain..bukankah itu perbuatan khianat..nyata UMNO tak ikhlas dan hanya mahu haru-birukan PAS.., ni sorang lagi, Khairy Rembau tengah senyap..diam-diam ubi berisi..diam-diam Khairy kita tak tahu..
Sekurang-kurangnya Mahfuz dan Hanipa mintak maaf jugak..yg individu tertentu itu bila lagi..molek juga kiranya individu itu dan itu buat kenyataan maaf terbuka kepada seluruh ahli pas, pendokong dan penyokong juga pengundi..respesct akan kembali kepada PAS insya-allah..


Wednesday, July 30, 2008

UMNO dan ULAR, Jangan Pukul Ular, Pukul dan Belasah UMNO dulu..

Saya kira, ingin juga berkongsi pendapat dengan Sdr. Mohamed Hanipa Maidin, bekas calon Parlimen P.095 Tanjong Karang PRU12 dan saya adalah ejen pilihanraya/wakil calon bagi pihak beliau. Setelah saya baca dan mendalami apa yang telah dinukilkan oleh beliau bagi saya ternyata ada asasnya. Akhirnya saya berpeluang berjumpa dengan beliau atas urusan memulangkan kembali deposit calon yang dikreditkan oleh SPR kepada beliau untuk saya pulangkan duit itu kepada PAS Kawasan Tanjong Karang. Bersama seorang teman, Azrul Hafiz, kami duduk semeja sambil menjamu selera di Restoran Asam Pedas Mak Usu di Taman Sri Gombak.

Sudah pasti topik perbualan ketika itu tidak terlepas dari kontroversi yang timbul ekoran tulisan beliau yang boleh dikatakan kritikal. Sdr. Hanipa bertanya kepada saya, apakah pandangan saya tentang posting terbaru dalam blog beliau yang amat hangat dipasaran. Saya berkata bahawa, itulah suara hati kecil saya sejak isu ini timbul dan saya amat-amat berharap agar rasa hati yang sama ini dapat disalurkan ke dalam mesyuarat khas PAS Pusat hari Khamis 31hb Julai 2008 nanti.

Pada saya, tulisan seperti Hanipa amat-amat saya nantikan selain kenyataan-kenyataan rasmi oleh pimpinan PAS Pusat. Baru dua tiga minggu sudah saya berborak dengan teman-teman saya dengan membincangkan soal kemelut politik tanah air dan mengakui PAS adalah satu-satunya parti yang paling tenang. Kini keadaan amat berubah. PAS pada seminggu dua yang lalu tenang kini menjadi antara parti yang paling haru-biru akibat spin media UMNO/BN.


Nyatalah bagi saya UMNO telah berjaya mengambil kesempatan terhadap isu muzakarah atau muqabalah ini untuk survival politiknya. UMNO kehilangan sokongan kaum Cina dan India. Masalah dalaman UMNO yang meruncing menyebabkan ahli UMNO pening dan ada yang maninggalkan UMNO mengikut jejak Tun Dr Mahathir. Dalam keadaan ini UMNO perlukan tonik baru untuk mengembalikan kekuatannya. Maka PAS menjadi sasaran untuk merosakkan Pakatan Rakyat. Pak Lah nampak seperti berjaya melagakan Anwar dengan Najib. Pak Lah juga mungkin sahamnya dah naik sedikit kerana isu Katuanan Melayu. Maka giliran PAS untuk dirosakkannya.Saya pasti matlamat UMNO adalah untuk menarik balik sokongan umat Melayu kepadanya dalam masa yang sama mengajak masyarakat bukan Islam Cina atau India untuk meragui seterusnya membenci PAS.

Sebelum ini saya bersikap bersangka baik terhadap isu muzakarah UMNO/PAS ini. Manalah tahu dengan kuasa Allah ramai ahli UMNO menyertai PAS selepas itu. Saya tak pasti pulak kalau-kalau ada ahli PAS yang mahu jadi ahli UMNO. Setelah dinilai, nyata UMNO terus dengan sifat khianat dan pembohongnya. Kalaulah benar perjumpaan itu berlaku dan UMNO serius dengan pertemuan itu, kenapa tiba-tiba Pak Lah memecahkan rahsia pertemuan itu? Bukankah itu khianat? UMNO memang suka buat kerja khianat. Dato' Peri Presiden PAS pastilah orang yang paling terperangkap dalam soal ini. Jika dinafikan pertemuan itu berlaku maka ia jadi bohong, takkan ulamak tergamak nak berbohong terutamanya kepada hampir sejuta ahli yang dipimpinnya. Kalau mengiyakan pertemuan maka jadilah keadannya seperti sekarang ini. UMNO memuji-muji sikap PAS di dada-dada media arus perdana. Maka kali ini PAS menerima satu jenis fitnah terbaru ciptaan UMNO yang mungkin dicedok dari teknik menjahanamkan organisasi oleh Abdullah Bin Ubai Bin Salul yang pada masa dahulu pernah cuba menjahanamkan jama'ah pimpinan Rasulullah S.A.W. Mungkin Khairy arif tentang taktik ini.

Saya akhirnya bersetuju dengan Sdr. Hanipa bahawa UMNO adalah satu parti yang paling tidak boleh dipercayai. Hanipa menceritakan kepada saya petisyen DUN Simpang Empat yang difailkan oleh BN kepada PAS, bagaimana peguam bagi pihak BN sanggup berbohong di dalam makamah tentang poster yang digunakan oleh calon PAS ketika itu mendakwa PAS menggunakan poster yang tiada nama dan alamat penerbit di dalam poster tersebut. Semata-mata hanya hendak menununjukkan bukti bahawa nama dan alamat penerbit tidak ada dalam poster calon PAS, pihak BN sanggup menggunting bahagian bawah poster kempen tersebut sebagai bukti. Hanipa memberitahu saya bahawa nampak amat jelas kesan bahagian yang digunting dengan cara yang amat tidak profesional langsung. Sampai ke tahap itu UMNO/BN mahu menipu apatah lagi isu ini. Kalau dalam mahkamah yang ada hakim pun dia sanggup menipu, apatah lagi bila bertemu, takkan UMNO nak bercakap betul.

Prof. Zulkifli Muhammad pernah menyatakan di dalam pidatonya bahawa, suatu hari nati tidak mustahil Islam tertegak dengan sokongan masyarakat bukan Islam. Kenyataan tokoh PAS ini hampir menjadi kenyataan. Dengan kuasa Allah, hati manusia yang tidak pernah beriman kepadanya boleh memberi undi yang akhirnya memenangkan calon PAS khususnya di Selangor contohnya di Parlimen Shah Alam, Parlimen Kota Raja, Parlimen Kuala Selangor, DUN Meru, Dun Selat Kelang dan lain-lain kerusi yang mengandungi jumlah pengundi bukan islam lebih dari 20%. Berikutan permainan media UMNO terhadap kesilapan teknikal dari seorang dua individu PAS baru-baru ini sedikit sebanyak telah mengguris kepercayaan pengundi bukan Melayu/Islam terhadap jaminan PAS terhadap hak mereka sebagai manusia.

Pengundi bukan Islam sudah benci dengan UMNO. Mereka juga sudah benci dengan BN. Kaum India benci dengan MIC kerana berkawan dan berperangai macam UMNO. Begitu juga kaum Cina yang benci kepada MCA dan Gerakan kerana berkawan dengan UMNO dan berperangai huduh pun macam UMNO. Mereka menerima maklumat tentang PAS. Mereka sudah terbuka hati untuk menerima maklumat Islam yang sebenar yang selama ini diseleweng maklumatnya oleh UMNO dan BN. Oleh yang demikian PAS menawarkan alternatif baru kepada masyarakat bukan Islam bahawa hidup dalam sistem Islam lebih terjamin dari amalan demokrasi yang sedia ada sekarang.

Boleh jadi spin media bikinan UMNO menjatuhkan kredibiliti PAS di mata pengundi bukan Islam seperti yang dinyatakan oleh sdr. Hanipa Maidin di dalam blognya adalah berasas. Masyarakat India dan Cina amat benci kepada UMNO. Bila PAS digambarkan baik dengan UMNO oleh media UMNO, maka tempias kebencian masyarakat bukan Islam terkena juga kepada PAS. Kita bangga dengan sejarah PAS yang panjang penuh dengan ranjau onak duri yang mematangkan PAS tapi kali ini masyarakat lain boleh menganggap bahawa PAS adalah parti yang mudah sangat ditipu dan dijerat untuk mendapatkan hasil politik yang lumayan bagi pihak UMNO.

Saya yakin tujuan Sdr Hanipa Maidin menyuarakan pendirian peribadinya adalah untuk menyelamatkan PAS dari disalah ertikan oleh pengundi-pengundi bukan Islam yang telah memberi undi kepada PAS dan perjuangannya.Tulisan beliau juga adalah merupakan mesej jelas kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa PAS adalah parti terbuka dan memperjuangkan hak seluruh manusia menurut sisiten-sistem yang telah ditetapkan oleh Allah. Walaupun dia seorang yang memeganga jawatan tertinggi dalam parti, jika dia melakukan kesalahan, dia wajib ditegur dengan cara yang betul dan mengikut salurannya. Ada yang memberi komen bahawa Sdr Hanipa tiada akhlak dan tidak melalui jalan tarbiyah sehingga sanggup membuat kenyataan sepedas dan sepanas itu. Bagi saya, tindakan membelakangi keputusan ahli jawatankuasa PAS pusat yang nyata menharu-birukan parti adalah agak tersasar dari jalan tarbiyah. Mungkin kerana sifat manusia yang pelupa dan mereka terlepas pandang. Pada hemat saya mereka-mereka ini elok sahaja membuat satu kenyataan maaf secara terbuka kepada seluruh ahli, pimpinan dari semua peringkat, pengundi-pengundi PAS dan seluruh rakyat yang bersimpati dengan PAS atas kesilapan yang mungkin tidak disengajakan atau silap taktik.

Mungkin juga Allah Subhanahu Wa Ta'ala mahu memberi kita satu lagi tarbiyyah haraki yang baru kepada PAS dan mungkin ada kekauatan baru yang PAS akan perolehi selepas ini. mungkin juga Allah mahu seluruh ahli jamaah termasuk pimpinan bermuhasabah kembali agar kita lebih bertanggungjawab terhadap segala tidakan dan sikap kita yang nyata akan ditanya oleh Allah. Bahkan seluruh ahli kalaupun tidak penjelasan secara tuntas di dunia maka beringatlah kita semua penjelasan di akhirat tiada gunanya lagi. Mungkin juga Allah mahu kita bezakan wajah PAS dan jangan sampai sama dengan wajah UMNO yang sekular. Boleh jadi pengundi tak kira islam atau tidak dia itu akhirnya menganggap PAS dan UMNO sama sahaja lebih teruk mungin mereka menganggap PAS parti bodoh kerana terlampau baik dengan musuh sehingga dipatuk berkali-kali. Saya juga bersetuju dengan Sdr Hanipa bahawa lebih baik kita perkuat dan perkukuhkan Pakatan Rakyat dahulu sehingga Pakatan Rakyat benar-benar dapat bernafas dengan baik.

Saya kira cukuplah sekadar ini dibincangkan. Ikut nasihat Tok Guru Nik Aziz isu muzakarah ini tutup fail. Alhamdulillah Tok Guru kini berjaya membuat satu perangkap untuk UMNO pula tentang mengajak UMNO dan PAS dibubarkan kemudian ditubuhkan parti baru yang dasarnya Islam. Saya rasa ia adalah satu serangan psikologi yang cukup berkesan untuk melihat reaksi UMNO mempertahankan sifat dan dasar sekularnya. Segala komen-komen terhadap tulisan Sdr Hanipa saya tidak dapat menghukumnya kerana setiap manusia melihat suatu isu dari perspektif dan konteks yang berbeza terutama mereka yang berada diluar jamaah. Saya menganggap semua komen itu perlu dinilai, kerana saya yakin mereka sebenarnya sayang dan kasihankan PAS, satu-satunya parti yang dasarnya Islam dan perjuangannya hanyalah untuk mendapat keredhaan Allah di dunia dan di akhirat. Saf pimpinan juga wajib bertanggungjawab terhadap tindakannya di dalam dan diluar parti. Biar semua tindakan adalah berdasarkan keputusan mesyuarat untuk memudahkan pimpinan lain bertindak jika ada apa-apa hal yang tidak baik berlaku. Jika tidak, kita akan diharu-birukan seperti ini lagi.

Dalam otak saya berfikir ;

Kalaulah kita terjumpa ular dan UMNO di satu tempat...jangan ketuk ular itu, ketuk dan belasahlah UMNO dahulu..kerana nyata UMNO yang akan terus mematuk dan menelan kita dahulu dan bukannya ular.

PAS MUNGKIN AKAN SUKAR DIPERCAYAI LAGI SELEPAS INI


Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Apa yang saya tulis diblog ini adalah pendapat peribadi saya. Saya tidak menulis atas kapasiti sebagai ahli jawatankuasa PAS Pusat. Tulisan ini menggambarkan betapa frustnya saya ( dan mungkin juga ahli-ahli PAS yang lain ) apabila Dato’Presiden PAS mengakui bahawa terdapat pertemuan antara Timbalan Presiden PAS dengan Presiden UMNO di Parlimen .

Terus terang sebagai ahli Jawatankuasa PAS Pusat ,saya tidak mempunyai pengetahuan langsung pertemuan antara Timbalan Presiden PAS dengan Presiden UMNO di Parlimen. Presiden PAS menyatakan ianya dimaklumkan kepada beliau dan Majlis Syura Ulama’. Saya kurang faham dengan alasan ini. Setahu saya Majlis Syura akan hanya dilibatkan jika isu ini melibatkan soal hukum. Saya tidak nampak pertemuan dengan UMNO melibatkan soal hukum . Ia lebih kepada isu strategi- di bawah bidangkuasa Jawatankuasa PAS Pusat.

Tidak mengapa, saya akan bertanyakan hal ini di dalam mesyuarat AJK PAS Pusat nanti.

Saya tidak pernah percaya kepada UMNO. Atas dasar itu saya menyokong PAS sejak dibangku sekolah lagi . Saya orang Johor. Saya menyokong PAS ketikamana orang di negeri saya masih memandang PAS sebagai satu parti yang begitu asing. Saya menyokong PAS kerana yakin bahawa Parti tersebut ingin mendaulatkan Islam. UMNO adalah parti yang banyak jenayahnya terhadap Islam. Kesalahan ulung UMNO adalah mencipta Islam hadhari. Presiden PAS menulis sebuah buku bagi menyerang Islam Hadhari kerana Islam Hadhari telah membawa umat Islam keliru dengan Islam yang diajar oleh Allah dan RasulNya.

Pilihanraya yang lepas UMNO bermatian-matian ingin merampas Kelantan- sebuah negeri yang diperintah oleh PAS . Kelantan adalah benteng terakhir untuk Islam didaulatkan di negara ini. Saya mengakui saya masih belum berpuashati dengan perlaksanaan Islam di Kelantan. Gelagat sesetengah pemimpin PAS di Kelantan amat memualkan hati saya meskipun saya adalah ahli dan pemimpin PAS. Kelantan bukan model yang terhebat di dalam mendaulatkan Islam di negara ini. Ini tidak pelik kerana berdasarkan sistem federalism yang diamalkan di negara ini kuasa Kerajaan Kelantan untuk menegakkan Islam di dalam erti kata yang sebenarnya terhalang oleh banyak halangan . Namun siapa boleh menafikan bahawa Kelantan telah banyak berusaha melaksanakan Islam yang jauh lebih baik jika dibandingkan sebelum PAS mengambil alih pada tahun 1990.

Saya penuh yakin Tuan Guru Nik Aziz telah berusaha keras untuk mendaulatkan Islam di Kelantan. Moga Allah merahmati beliau di atas usaha murninya itu.
Atas dasar itu saya sama sekali tidak boleh menerima tindakan UMNO yang bermatian-matian ingin merampas Kelantan dari PAS. Sahabat saya Y.B Salahudin menyatakan kepada saya semasa tempoh kempen pilihanraya yang lalu, beliau dapat meraskan betapa cemasnya pemimpin PAS dengan serangan hebat UMNO yang ingin merampas balik Kelantan.

Bagaimanapun kuasa Allah menentukan segala-galanya. Hasrat dan niat jahat UMNO ingin merampas Kelantan menyaksikan Kerajaan PAS kekal dengan selesa di Kelantan sebaliknya lima buah negeri yang diperintah oleh BN/UMNO sebelum pilihanraya yang lepas dirampas oleh Pakatan Rakyat.

Saya juga tidak akan lupa betapa jahatnya UMNO menggunakan taktik paling kotor untuk menjatuhkan Kerajaan PAS di Trengganu. Rakyat Trengganu yang menyokong PAS didera dengan hebat seperti menarik balik royalti petroleum. Menteri Besar Trengganu yang sekarang ini dan UMNO Trengganu juga tidak pernah bersuara menentang tindakan zalim UMNO Pusat menarik balik royalti petroleum. Kini lepas Mahathir tidak berkuasa baru mula berani bercakap. Saya tidak hormati langsung Menteri Besar seperti ini. Apabila Pemimpin Pas Trengganu berjumpa beliau baru-baru ini ianya amat memualkan saya.

Telah menjadi pengetahuan umum sokongan orang bukan Islam menentukan kemenangan Pakatan Rakyat dan menumbangkan UMNO/BN. Meskipun media tajaan UMNO tidak henti henti cuba melakarkan PAS sebagai parti yang melampau/ekstrem dan pelbagai lakaran yang negatif, orang bukan Islam tetap menyokong PAS. Sokongan kaum India menyebabkan Dr Mariah menjadi calon PAS yang menang dengan manjoriti yang paling besar . Meskipun saya kalah di Tanjong Karang namun sokongan pengundi Cina dan India memihak kepada saya.

Sokongan kaum non muslim kepada PAS Alhamdulillah berterusan selepas pilihanraya. Di Puchong telah ada penyokong PAS dari kaum India yang telah memeluk Islam. Ini satu perkembangan yang amat memberangsangkan. Ada kaum India yang membubarkan cawangan MIC dan menubuhkan kelab penyokong PAS. Calon tajaan PAS di Ulu Tiram , Johor saudari Kumutha meminta ahli PAS mendoakan agar beliau terus bersama kepimpinan Ulama PAS. Permintaan kaum bukan Islam untuk menubuhkan kelab penyokong PAS semakin hari semakin meningkat. Malahan ahli-ahli kelab penyokong PAS merayu ingin menjadi ahli PAS dan meminta PAS bertindak segera menerima mereka sebagai ahli.

Malangnya semuanya ini kini mula bertukar sedikit demi sedikit apabila PAS terjebak sekali lagi dengan permainan licik UMNO. UMNO mencanangkan dan memainkan gendang muzakarah. PAS yang kita tahu dipimpin oleh orang-orang yang baik malangnya termakan dengan umpan jahat dan busuk UMNO. Nabi Muhammad s.a.w bukan sahaja baik dan digelar al-amin Baginda juga mempunyai sifat fathonah ( bijaksana ). Di dalam politik fathonah amat berguna.

Orang bukan Islam mula bertanya adakah PAS telah mengkhianati sokongan mereka. Semasa pilihanraya lalu kami menolak politik perkauman UMNO dan tertarik dengan mesej PAS iaitu “PAS FOR ALL” yang sesuai dengan sifat Islam yang universal. Tapi, keluh orang bukan Islam, kenapakah PAS kini mula bercakap senada dengan UMNO. Hanya beberapa bulan pilihanraya berlalu, kenapakah PAS bersedia merapati UMNO semula. UMNO yang semakin lemas kini cuba diselamatkan oleh PAS.

Ini keluhan yang serius. Pemimpin PAS khususnya Presiden dan Timbalannya harus peka dengan keluhan ini . Meringankan hal ini “is at our own peril”

Ya, Pakatan Rakyat adalah satu Pakatan yang longgar. Banyak kelemahan di sana sini. KEADILAN ada kelemahannya. DAP ada kelemahannya. PAS juga ada kelemahannya. Tetapi di sana ketiga-tiga Parti tersebut ada kekuatan yang dikongsi bersama. Kekuatannya adalah ketiga-tiga benci dan menentang kezaliman yang UMNO lakukan. Ketiga-tiganya bencikan rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Ketiga-tiganya mejuarai isu rakyat Ketiga-tiganya sedang berusaha keras ingin menunaikan janji kepada rakyat sepertimana yang dinyatakan di dalam manifesto mereka. Kekuatan inilah yang akan melahirkan satu ledakan yang kuat yang akan menghancurkan UMNO pada masa pilihanraya umum yang akan datang.

Saya tidak pasti orang bukan Islam, Parti KEADILAN dan DAP akan terus mempercayai PAS selepas ini. Saya harap mereka masih percaya. Tapi secara realistik saya yakin mereka ,kalau pun tidak hilang kepercayaan kepada PAS , tetap kurang percaya kepada PAS.

Kalau mereka hilang kepercayaan kepada PAS saya berani mengatakan ianya akibat percaturan salah sesetengah pemimpin PAS dan PAS terpaksa membayar harga yang mahal terhadap percaturan salah tersebut.

Adakah PAS boleh dianggap mengkhianati sokongan orang bukan Islam ? Hanya masa yang menentukan !!!

Monday, July 28, 2008

Permohonan maaf Ketua Penerangan PAS berhubung isu muzakarah


Kepada,

Semua ahli, penyokong dan pengundi PAS.

Pertamanya marilah kita bersyukur kepada Allah di atas segala nikmatnya. Saya menuliskan surat terbuka ini adalah dengan tujuan untuk memohon maaf kepada semua ahli dan penyokong PAS si atas kenyataan saya baru-baru ini yang menafikan wujudnya sebarang pertemuan dan rundingan antara PAS dengan Umno. Saya memohon berbanyak kemaafan di atas ketelanjuran ini.

Sebenarnya kenyataan yang saya buat sebelum ini bukanlah atas sifat pribadi saya, tetapi dibuat atas kapasiti sebagai Ketua Penerangan PAS berdasarkan keputusan parti yang mengarahkan saya berbuat demikian. Saya tidak menyalahkan pimpinan PAS yang mengarahkan saya berbuat demikian, tetapi ia adalah kesalahan beberapa individu yang gagal memberikan maklumat sebenar kepada pimpinan PAS. Tindakan mereka merahsiakan perkara-perkara tertentu berkaitan pertemuan dengan Umno telah menyebabkan pimpinan PAS mengambil pendirian bahawa tiada pertemuan dan rundingan antara PAS dengan Umno.

Saya berharap individu terbabit dapat tampil kehadapan membuat penjelasan kepada ahli-ahli dan penyokong PAS tentang pertemuan berkenaan termasuk butir-butir perbincangan seperti yang didedahkan oleh Presiden Umno baru-baru ini. Mereka juga harus bertanggungjawab secara khusus dalam masalah ini kerana tindakan peribadi mereka.

Saya sendiri amat terkejut dengan pendedahan tersebut yang sama sekali bertentangan dengan kenyataan saya sebelum ini. Ia kemudian disahkan oleh Presiden PAS. Lebih memeranjatkan lagi apabila "muzakarah" tentang kepentingan Islam dan ketuanan Melayu yang didedahkan oleh Presiden Umno telah bertukar menjadi rundingan untuk membawa PAS menyertai kerjasama politik dengan Umno/BN. Sebelum ini kami sendiri tidak dimaklumkan tentang apa yang didedahkan oleh Umno ini, bahkan kami diberitahu tiada sebarang pertemuan dan rundingan rasmi antara kedua-dua parti.

Apabila bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo turut mendedahkan adanya rundingan khas selama 4 hari berturut-turut selepas pilihan raya baru-baru ini, saya berpandangan ia adalah tindakan peribadi individu tertentu tanpa melibatkan sebarang keputusan parti. Kerana itu, saya tidak mempunyai sebarang maklumat berkaitan rundingan yang disebut oleh Dr Mohamad Khir itu. Saya berharap individu yang terbabit ini turut membuat penjelasan kepada ahli-ahli dan mengambil tanggungjawab di atas apa yang berlaku. Atau saya meminta Dr Mohamad Khir Toyo yang mengaku turut terlibat dalam pertemuan di antara Perdana Menteri dan beberapa pimpinan PAS agar dapat memperincikan butir-butir pertemuan tersebut supaya kita dapat sama-sama mengetahuinya.

Oleh kerana tindakan beberapa individu atas nama PAS tanpa pengetahuan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan tidak pula memaklumkan tindakan mereka secara terperinci kepada parti, maka PAS mengarahkan saya membuat kenyataan menafikan adanya pertemuan dan rundingan tersebut. Ia adalah salah faham akibat adanya maklumat yang disembunyikan daripada pengetahuan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

Saya sedar kesilapan yang telah saya lakukan apabila mengumumkan tiada sebarang pertemuan dan rundingan antara kedua-dua parti. Saya menerima banyak teguran dan kritikan di atas "pembohongan" ini daripada ahli-ahli dan penyokong PAS baik yang Islam atau yang bukan Islam serta rakan-rakan daripada Pakatan Rakyat. Kerana itu, dengan hati yang terbuka saya ingin memohon maaf di atas kesilapan yang saya tidak sengajakan itu. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada seorang profesor Universiti Tempatan yang telah mengingatkan bahawa "jika kita lupakan sejarah, sejarah akan mendera kita". Saya amat sedar tentang hakikat sejarah berkaitan kerjasama PAS-Umno yang telahpun saya sebutkan dalam kolum saya di Harakah pada minggu lepas.

Saya mengakui bahawa sejarah tidak pernah berulang, sebaliknya yang berulang ialah kesilapan manusia. Saya menyeru pimpinan PAS supaya jujur kepada ahli-ahli dan penyokong parti serta berusaha memperkukuhkan pakatan politik sedia ada. Saya mengajak ahli-ahli PAS memerhatikan hakikat sejarah yang ada supaya kesilapan itu tidak berulang.

Akhirnya, sekali lagi saya memanjatkan jutaan kemaafan kepada semua ahli dan penyokong PAS di atas ketelanjuran yang berlaku. Saya bersedia untuk menerima apa sahaja teguran dan kritikan membina untuk kebaikan bersama dan saya juga rela dihukum oleh ahli-ahli di atas kesilapan yang tidak sengaja saya lakukan ini.

Maafkanlah saya.

Sekian, wassalam.

Yang benar,

HAJI MAHFUZ HAJI OMAR
Ketua Penerangan PAS Pusat
Ahli Parlimen Pokok Sena.

Wednesday, July 23, 2008

Tutup fail muzakarah, hanya ada sekadar muqabalah - Mursyidul Am


KOTA BHARU, 23 Julai (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan isu muzakarah sudah tutup fail dan apa yang berlaku sekadar pertemuan biasa (muqabalah).

"Pada kenyataan yang lepas saya benarkan pertemuan di antara pemimpin PAS dan Umno berkaitan Islam dan masalah rakyat, serupa sahaja dengan kenyataan yang disebut Presiden PAS.

"Kalau difahami betul-betul tidak bercanggah di antara satu sama lain. Kalau ada perjumpaan hendak masuk Barisan Nasional ia langsung tidak ada. Kenyataan Presiden pun memang begitu,"katanya pada persidangan media di sini, lewat petang ini.

Sebelum itu rombongan anggota Majlis Syura Ulama mengunjungi Menteri Besar Kelantan di JKR 10 di sini. Perbincangan terbabit diadakan hampir dua jam.

Turut kelihatan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang; timbalannya, Ustaz Nasharuddin Mat Isa; Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr Haron Din; Naib Presiden, Ustaz Ahmad Awang dan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato' Mohamed Daud.

Ikut serta pertemuan tersebut Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman.

Bagaimanapun Tuan Guru Nik Abdul Aziz mahu perkataan muzakarah yang di'geger'kan sebelum ini ditukar kepada istilah muqabalah (perjumpaan biasa).

Menurutnya keputusan syura sebelum ini bersetuju diadakan pertemuan biasa dengan pemimpin Umno kerana syura sudah membuat keputusan sebulat suara.

Perkara itu diputuskan pada 23 April lalu manakala pertemuan dengan pemimpin Umno hanya diadakan pada 20 Julai lalu.

Ustaz Abdul Hadi pula berkata, apa yang sebenarnya berlaku bukan muzakarah sebaliknya muqabalah di antara PAS dengan Umno bagi menyelesaikan masalah-masalah yang dialami umat Islam dan rakyat seluruh negara.

"Masalah yang dialami di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat kita minta kerajaan pusat menyelesaikan. Itu yang kita bincangkan dalam pertemuan dengan pemimpin Umno.

"Tidak timbul masalah PAS menyertai kerajaan kerana PAS masih lagi bersama dengan Pakatan Rakyat. Kita akan terus dengan Pakatan sekarang memenuhi hikmah-hikmah politik yang kita perjuangkan,"katanya.

Bagaimanapun katanya dalam Pakatan Rakyat persefahaman kita tidak akan menjadi halangan, masing-masing memperjuangkan ideologi dan tetap berganding dalam isu-isu bersama.

Menurutnya sebagai orang Islam, PAS wajib menyuarakan kepada orang Islam lain dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan keadilan Islam kepada semua kaum yang ada di negara ini.

Kata beliau di atas prinsip itulah diputuskan Majlis Syura Ulama di mana Timbalan Presiden dan Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali bertemu dengan pemimpin Umno bagi menimbulkan isu-isu berkaitan.

Manakala Dr Haron berkata, Majlis Syura Ulama PAS menyedari masalah tersebut berlaku sebelum disedari wartawan, di mana perbincangan Majlis Syura mengenainya dibuat pada April lalu.

"Ketika itu tidak timbul isu muzakarah. Majlis Syura telah menangapi perlu diberi ruang untuk kita bermuqabalah dari face to face.

"Namun apa yang timbul sekarang perkataan muzakarah itu seolah perlawanan seperti yang berlaku di Dewan Bahasa dan Pustaka baru-baru ini di antara Menteri Penerangan dan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

"Kita tidak mahu berlawan macam itu, kita nafikan ada muzakarah. Kalau dedahkan begitu akan menimbulkan masalah kerana akan ada yang kalah dan menang. Hanya apa yang ada sekadar pertemuan biasa," katanya.

Beliau menjelaskan mengapa hendak dilarang pertemuan biasa dan PAS bersetuju bekerjasama dalam semua perkara demi kebaikan semua rakyat di Malaysia.

Ditanya pertemuan lain bakal diadakan selepas ini, kata beliau itu mengikut keperluan.

"Bagaimanapun kita mahu lihat respon daripada Umno terhadap apa yang kita kemukakan terlebih dahulu," ujarnya.

Menurutnya juga usaha pertemuan itu sebenarnya dianjurkan pihak Umno.

Kata beliau, mereka yang mengusahakan dan bukti jelas dilihat kepada kenyataan ada tiga pertemuan sebelum ini dibuat sendiri Presiden Umno.

"Mereka yang membuat kenyataan dan merekalah yang mengusahakan pertemuan sebelum ini,"katanya.



Monday, July 21, 2008

PAS mengakui bertemu Perdana Menteri

Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

PAS tidak menafikan bahawa memang telah ada pertemuan antara pimpinan tertinggi parti dengan YAB Perdana Menterti yang juga selaku Presiden Umno, bagi membincangkan isu-isu kepentingan bersama berkaitan umat Islam dan bangsa Melayu.

Perjumpaan pertama dengan YAB Perdana Menteri berlaku sejurus selepas PRU ke 12 yang lalu yang melibatkan Timbalan Presiden PAS, YB Ustaz Nasharudin Mat Isa; Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustapha Ali dan ahli parlimen Shah Alam,YB Hj Abd Khalid Samad.

Pertemuan ini telah pun dilaporkan kepada Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulamak PAS.

Berikutan itu Majlis Syura Ulamak PAS telah mengambil ketetapan bersetuju sebulat suara merestui Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agung PAS bagi mempertingkatkan usaha yang bersungguh-sungguh dalam menyatupadukan umat Islam dan rakyat Malaysia berlandaskan Islam.

Sehubungan dengan ketetapan itu pertemuan telah diadakan lagi di bangunan Parlimen yang melibatkan Timbalan Presiden PAS dan YAB Perdana Menteri, yang telah dilaporkan kepada saya dan Majlis Syura Ulamak.

PAS bersedia bagi menjayakan muzakarah dengan Umno ini demi kebaikan umat islam dan bangsa Melayu di Malaysia. - mr/mks.

20 Julai 2008,
Presiden,
Parti Islam Se Malaysia (PAS).

Monday, July 14, 2008

PAS Bukan Biro Agama Parti Sekular

Mungkin agak aneh jika direning sejenak tajuk di atas, PAS sebagai sebuah jama'ah Islam hanya bersifat biro agama mana-mana parti sekular. Bukan mustahil dan boleh jadi PAS bila-bila masa sahaja akan dijadikan sebagai biro agama mana-mana parti politik sekular yang mahu mengambil kesempatan terhadap kekuatan jentera PAS.

PAS adalah sebuah Jama'ah Islam. Berdaftar sebagai sebuah parti politik untuk menyertai pilihanraya. Tujuan PAS ditubuhkan ialah untuk memperjuangkan wujudnya di dalam pemerintahan negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hakamnya menuju keredhaan Allah. Untuk mencapai tujuan itu maka PAS sebagai subuah jama'ah wajib berusaha untuk mendapatkan kuasa pemerintahan negara deng menyertai pilihanraya. Untuk menyertai pilihanraya maka wajib bagi PAS mendaftar sebagai sebuah parti politik. Kalau berdaftar sebagai sebuah badan bukan kerajaan macam ABIM maka PAS tiada boleh bertanding dalam mana-mana bahagian pilihanraya dengan menggunakan lambang bulan penuh. Untuk menguasai parlimen PAS wajib menang majoriti kerusi parlimen. Tak dapat dua per tiga majoriti mudah pun jadilah. Untuk menang dalan mana-mana bahagian pilihanraya, PAS wajib mempersiapkan jenteranya. Jawatankuasa Pilihanraya Kawasan wajib ditubuhkan. Ahli-ahli PAS pula wajib mengorbankan dirinya untuk menjayakan usaha PAS mancapai tujuan dan maksud PAS ditubuhkan.

Menegak dan menubuhkan negara yang melaksanakan Islam sebagai dasar serta membentuk masyarakat yang tunduk kepada Allah bukan satu perkara main-main. Ia adalah arahan Allah. Arahan Allah adalah wajib dipatuhi. Maknanya berjuang mengorbankan masa, tenaga, wang ringgit hatta yang paling bernilai di dalam diri manusia iaitu nyawa sekalipun akan dikorbankan semata-mata untuk memastikan diri setiap muslim itu benar-benar di atas jalan yang Allah redhai. Menolak arahan Allah adalah dikira ingkar. Manusia yang ingkar pula tergolong dikalangan manusia-manusia yang kufur. Siapa yang kufur maka terputuslah hubungannya dengan Allah. Maka manusia yang zahirnya muslim tetapi hatinya ingkar arahan Allah Ta'ala tergolong pula dikalangan manusia munafiq. Manusia yang munafiq matinya ia disisi masyarakat adalah muslim tetapi disisi Allah mereka adalah kafir dan akan menghuni neraka buat selama-lamanya bersama bapak munafiq Abdullah Bin Ubai Bin Salul.

Maka PAS adalah sebagai wadah dan platform untuk menegakkan Islam dan pemerintahannya. Islam itulah yang maha penting dan Islam itulah segala-galanya. Allah Ta'ala tidak berhajat atau perlukan manusia. Tetapi manusia amat berhajat kepada Allah untuk hidup kerana Allahlah yang menciptakan manusia, menghidupkan dan mematikannya. Islam tidak perlukan kepada manusia kerana hakikatnya manusia amat-amat perlukan Islam untuk hidup. Hanya Islam yang menawarkan pakej hidup yang maha lengkap kepada seluruh manusia tidak kira bangsa apa pun manusia itu, Arabkah dia, Melayukah dia, Cinakah dia, Indiakah dia, orang aslikah dia hatta orang eskimokah dia, Islamlah satu-satunya cara hidup terbaik untuk manusia dulu kini dan selama-lamanya sampailah dunia ini hancur lebur dilanda qiamat.

Maka ada pula kumpulan yang melihat semua ini sebagai ancaman terhadap dirinya. Tiada tahu apakah sebenarnya yang dia mahu dalam hidup ini. Mungkin sekadar ingin mencapau tahap masyarakat yang adil dan berkebajikan semata-mata tanpa melihat adil dan kebajikan itu mengikut kaca mata Allah Ta'ala yang sudah pun ada di dalam Al-Qur'an di huraikan pula oleh Rasulullah melalui kata-kata dan kehidupannya. Akal manusia amat lemah sifatnya. Maka sifat akal yang lemah tidak mungkin dapat mengungkap maksud sebenar keadilan dan kebajikan. Jika deberi peluang pada akal untuk mendefinasikan kebajikan dan keadilan, maka yang difikirkannya adalah kebajikan dan keadila pada dirinya sahaja bukan pada manusia seluruhnya. Tetapi Islam melatakkan keadilan dan kebajikan kepada seluruh manusia yang bernaung dibawahnya. Jika tidak dikhuatiri nanti dengan kuasa yang ada manusia akan menyeleweng dan mula menindas manusia yang lain. Seperti kisah Qarun, yang pada awal hidupnya adalah manusia yang taat dan beriman sungguh-sungguh pada Allah, namun setelah diberi kekayaan, berkawan dengan Fir'aun pula, maka dia jadi ingkar kepada Allah kerana akalnya dipimpin oleh nafsu serakah tambahan pula berkawan dengan Fir'aun dan Haman.

Oleh itu PAS mesti berkawan dengan sesiapa sahaja yang dikira boleh menguntungkan Islam. Berkawan tiada menjadi salah, yang salah ialah berkawan tapi lupa tuhan. Itu bukan sahaja salah malah dimurkai Allah Ta'ala. Persefahaman mesti dibentuk. Maka PAS wajib berdakwah kepada kawan-kawannya kearah faham Islam, faham apa itu Islam, faham apa itu sistem-sistem kehidupan Islam, sistem keadilan Islam, sistem kebajikan Islam dan seterusnya. PAS wajib fahamkan kawan-kawannya yang sekular dan sosialis agar tentang jaminan Islam tentang keadilan dan kebajikan Islam kepada seluruh manusia tanpa mengira apa spisis manusia pun dari mula manusia itu lahir sampailah manusia itu mati menemui Allah. Dalam masa yang sama juga pasti kawan-kawan sosialis akan fahamkan kepada PAS tentang dasar hidup sosislisnya, kawan-kawan kapitalis akan fahamkan PAS tentang dasar hidup kapitalisnya dan kawan-kawan Sekularis akan fahamkan PAS tentang dasar hidup sekularisnya. Mereka semua akan minta kepada PAS untuk menerima dan faham matlamat perjuangan mereka yang jelas menolak peranan Allah dalam hidup atau mengambil sebahagian peranan Allah dalam hidup dan menolak sebahagian peranan Allah dalam hidup.

Semua itu tidak menjadi masalah jika PAS terus berusaha bermati-matian memberitahu kepada kawan-kawannya yang tidak percayakan Allah atau percayakan Allah separuh-separuh bahawa PAS telah pun faham semua itu sudah sekian lamanya. Oleh kerana PAS faham bahawa apa yang mereka bawa itu tidak membawa PAS kepada redha Allah maka PAS menolak konsep masyarakat dan negara yang menolak Allah secara total atau menolak Allah sebahagiannya. PAS berpendirian bahawa kehidupan manusia memerlukan Allah dan Rasul-Nya. Manusia seluruhnya perlu kepada petunjuk dan bimbingan wahyu Allah dan nasihat Rasul-nya. Menghormati kawan-kawan adalah baik. Tapi kalau menggadaikan Islam kerana nak dapat kawan macam UMNO buat adalah tidak baik disisi Allah. Demikian jika kawan-kawan sekular mintak faham prinsip meraka, maka mereka juga mesti faham prinsip PAS. PAS pula wajib fahamkan kepada mereka tentang kedudukan kita di atas muka bumi ini. Kita hidup di atas muka bumi Allah, kita makan rezeki kurniaan Allah, kita minum air yang diturunkan oleh Allah, kita sedut udara yang Allah cipta bahkan kita mesti ingat bahawa Allahlah yang menghidup dan mematikan kita semua. Kepada kawan yang tiada beriman kepada Allah, wajib bagi PAS fahamkan mereka kedudukan mereka serta jaminan bahawa nyawa, akal, kehormatan, harta serta amalan serta ajaran agama mereka adalah terjamin dan tiada manusia yang boleh menceroboh hak-hak asasi mereka secara bathil. Fahamkan kepada mereka undang-undang Islam menjamin hak mereka untuk beragama, mendapat pendidikan, mendapat keadilan dan kebajikan, ekonomi mereka terjamin, mereka juga boleh terus bangga dengan budaya nenek moyang mereka dan banyak lagi yang PAS wajib fahamkan. Segala kefahaman ini adalah untuk meyakinkan mereka bahawa slogan PAS 4 ALL bukan perkara main-main atau syok-syok saja bak kata Pak Lah Badawi. Mereka mesti difahamkan dan diyakinkan sungguh-sungguh oleh PAS bahawa Islam adalah untuk semua manusia.

Jika mereka enggan untuk faham atau buat-buat tidak faham, PAS mesti berhati-hati semasa berkawan. Api yang panas ketika kecilnya menjadi kawan, satu masa bila dia besar diri dia menjadi lawan maka hanguslah kita dijilat api yang dahulunya menjadi kawan kita yang paling akrab ketika di dapur membantu kita memasak. Jika tidak dikawan maka dia seterusnya besar diri maka dengan kita-kita sekali dimasaknya. PAS lengkap dengan jentera, ahlinya ramai cawangan pun banyak. Bak kata Dato' Seri Presiden PAS, ahli PAS bukannya bodoh. Maka seluruh ahli hinggalah peringkat pimpinan wajib buktikan bahawa kita sebagai ahli PAS bukan manusia bodoh. Prinsip dan matlamat PAS untuk taat perintah Allah adalah segala-galanya. Biarlah penyokong tak ramai atau ahli lari daripada mati dibakar api neraka. Macam Nabi Allah Nuh 'Alaihissalam, berjuang hampir seribu tahun penyokongnya tak sampai seratus orang. Unutk membuktikan PAS bukan bodoh, adalah sajauh mana usaha kita memahamkan kawan-kawan PAS sehinggalah mereka benar-benar faham tentang dasar dan matlamat perjuangan PAS. Jangan pula ada kalangan ahli atau pimpinan peringkat cawangan sehingga peringkat tertinggi mewarisi kerja-kerja Abdullah Bin Ubai Bin Salul, yang hanya mengikut telunjuk musuh atau membawa PAS ke jalan yang tidak diredhai Allah. Sekiranya PAS berhasrat menggadaikan dasar dan tujuannya ditubuhkan dengan mengikut selera kawan-kawan yang menolak Allah, maka PAS sudah menyalahi dasarnya sendiri dan bila-bila masa sahaja PAS boleh diharamkan. Kalaupun pendaftar pertubuhan tidak mengharamkan PAS, maka seluruh ahli PAS terus hidup atas jalan yang diharamkan Allah S.W.T yang sudah pasti jauh dari keredhaan-Nya.

Maka PAS wajib bergerak atas dasar Islamnya. Kerana hanya Islam sahaja dasar yang diterima oleh Allah Ta'ala. Kawan-kawan boleh jadi akan mengambil kesempatan kekuatan ahli dan jentera PAS untuk mendapatkan undi ahli PAS yang ramai. Maka PAS wajib sentiasa berhati-hati agar PAS tidak menjadi biro agama kepada mana-mana parti politik sekular yang hanya menguntungkan kawan dan merugikan Islam. Pada saya sebagai ahli jama'ah, lebih baik penyokong sikit daripada penyokong ramai tetapi di azab oleh Allah di dalam neraka-Nya. Wallahu A'lam.

Thursday, July 3, 2008

Mesti Baca...!!! Surat Akuan Bersumpah Balasubramaniam..!!!

— Statutory Declaration by Balasubramaniam a/l Perumal —

STATUTORY DECLARATION


I, Balasubramaniam a/l Perumal (NRIC NO: 600928-08-6235) a Malaysian Citizen of full age and residing at No. 32, Jalan Pelangi 1, Taman Pelangi, Rawang, Selangor do solemly and sincerely declare as follows :-

1. I have been a police officer with the Royal Malaysian Police Force having jointed as a constable in 1981 attached to the Police Field Force. I was then promoted to the rank of lance Corporal and finally resigned from the Police Force in 1998 when I was with the Special Branch.

2. I have been working as a free lance Private Investigator since I left the Police Force.

3. Sometime in June or July 2006, I was employed by Abdul Razak Baginda for a period of 10 days to look after him at his office at the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang between the hours of 8.00 a.m. to 5.00 p.m each working day as apparently he was experiencing disturbances from a third party.

4. I resigned from this job after 2 ½ days as I was not receiving any proper instructions.

5. I was however re-employed by Abdul Razak Baginda on the 05-10-2006 as he had apparently received a harassing phone call from a Chinese man calling himself ASP Tan who had threatened him to pay his debts. I later found out this gentleman was in fact a private investigator called Ang who was employed by a Mongolian woman called Altantuya Shaaribuu.

6. Abdul Razak Baginda was concerned that a person by the name of Altantuya Shaaribuu, a Mongolian woman, was behind this threat and that she would be arriving in Malaysia very soon to try and contact him.

7. Abdul Razak Baginda informed me that he was concerned by this as he had been advised that Altantuya Shaaribuu had been given some powers by a Mongolian ‘bomoh’ and that he could never look her in the face because of this.

8. When I enquired as to who this Mongolian woman was, Abdul Razak Baginda informed me that she was a friend of his who had been introduced to him by a VIP and who asked him to look after her financially.

9. I advised him to lodge a police report concerning the threatening phone call he had received from the Chinese man known as ASP Tan but he refused to do so as he informed me there were some high profile people involved.

10. Abdul Razak Baginda further told me that Altantuya Shaaribuu was a great liar and good in convincing people. She was supposed to have been very demanding financially and that he had even financed a property for her in Mongolia.

11. Abdul Razak Baginda then let me listen to some voice messages on his handphone asking him to pay what was due otherwise he would be harmed and his daughter harassed.

12. I was therefore supposed to protect his daughter Rowena as well.

13. On the 09.10.2006 I received a phone call from Abdul Razak Baginda at about 9.30 a.m. informing me that Altantuya was in his office and he wanted me there immediately. As I was in the midst of a surveillance, I sent my assistant Suras to Abdul Razak Baginda’s office and I followed a little later. Suras managed to control the situation and had persuaded Altantuya and her two friends to leave the premises. However Altantuya left a note written on some Hotel Malaya note paper, in English, asking Abdul Razak Baginda to call her on her handphone (number given) and wrote down her room number as well.

14. Altantuya had introduced herself to Suras as ‘Aminah’ and had informed Suras she was there to see her boyfriend Abdul Razak Baginda.

15. These 3 Mongolian girls however returned to Abdul Razak Baginda’s office at the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang again, the next day at about 12.00 noon. They did not enter the building but again informed Suras that they wanted to meet Aminah’s boyfriend, Abdul Razak Baginda.

16. On the 11.10.2006, Aminah returned to Abdul Razak Baginda’s office on her own and gave me a note to pass to him, which I did. Abdul Razak Baginda showed me the note which basically asked him to call her urgently.

17. I suggested to Abdul Razak Baginda that perhaps it may be wise to arrange for Aminah to be arrested if she harassed him further, but he declined as he felt she would have to return to Mongolia as soon as her cash ran out.

18. In the meantime I had arranged for Suras to perform surveillance on Hotel Malaya to monitor the movements of these 3 Mongolian girls, but they recognized him. Apparently they become friends with Suras after that and he ended up spending a few nights in their hotel room.

19. When Abdul Razak Baginda discovered Suras was becoming close to Aminah he asked me to pull him out from Hotel Malaya.

20. On the 14.10.2006, Aminah turned up at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara Heights when I was not there. Abdul Razak Baginda called me on my handphone to inform me of this so I rushed back to his house. As I arrived, I noticed Aminah outside the front gates shouting “Razak, bastard, come out from the house”. I tried to calm her down but couldn’t so I called the police who arrived in 2 patrol cars. I explained the situation to the police, who took her away to the Brickfields police station.

21. I followed the patrol cars to Brickfields police station in a taxi. I called Abdul Razak Baginda and his lawyer Dirren to lodge a police report but they refused.

22. When I was at the Brickfields police station, Aminah’s own Private Investigator, one Mr. Ang arrived and we had a discussion. I was told to deliver a demand to Abdul Razak Baginda for USD$500,000.00 and 3 tickets to Mongolia, apparently as commission owed to Aminah from a deal in Paris.

23. As Aminah had calmed down at this stage, a policewoman at the Brickfields police station advised me to leave and settle the matter amicably.

24. I duly informed Abdul Razak Baginda of the demands Aminah had made and told him I was disappointed that no one wanted to back me up in lodging a police report. We had a long discussion about the situation when I expressed a desire to pull out of this assignment.


25. During this discussion and in an attempt to persuade me to continue my employment with him, Abdul Razak Baginda informed me that :-

25.1 He had been introduced to Aminah by Datuk Seri Najib Tun Razak at a diamond exhibition in Singapore.

25.2 Datuk Seri Najib Tun Razak informed Abdul Razak Baginda that he had a sexual relationship with Aminah and that she was susceptible to anal intercourse.

25.3 Datuk Seri Najib Tun Razak wanted Abdul Razak Baginda to look after Aminah as he did not want her to harass him since he was now the Deputy Prime Minister.

25.4 Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdul Razak Baginda and Aminah had all been together at a dinner in Paris.

25.5 Aminah wanted money from him as she felt she was entitled to a USD$500,000.00 commission on a submarine deal she assisted with in Paris.

26. On the 19.10.2006, I arrived at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara Heights to begin my night duty. I had parked my car outside as usual. I saw a yellow proton perdana taxi pass by with 3 ladies inside, one of whom was Aminah. The taxi did a U-turn and stopped in front of the house where these ladies rolled down the window and wished me ‘Happy Deepavali’. The taxi then left.

27. About 20 minutes later the taxi returned with only Aminah in it. She got out of the taxi and walked towards me and started talking to me. I sent an SMS to Abdul Razak Baginda informing him “Aminah was here”. I received an SMS from Razak instructing me “To delay her until my man comes”.

28. Whist I was talking to Aminah, she informed me of the following :-

28.1 That she met Abdul Razak Baginda in Singapore with Datuk Seri Najib Tun Razak.

28.2 That she had also met Abdul Razak Baginda and Datuk Seri Najib Tun Razak at a dinner in Paris.

28.3 That she was promised a sum of USD$500,000.00 as commission for assisting in a Submarine deal in Paris.

28.4 That Abdul Razak Baginda had bought her a house in Mongolia but her brother had refinanced it and she needed money to redeem it.

28.5 That her mother was ill and she needed money to pay for her treatment.

28.6That Abdul Razak Baginda had married her in Korea as her mother is Korean whilst her father was a Mongolian/Chinese mix.

28.7 That if I wouldn’t allow her to see Abdul Razak Baginda, would I be able to arrange for her to see Datuk Seri Najib Tun Razak.

29. After talking to Aminah for about 15 minutes, a red proton aeroback arrived with a woman and two men. I now know the woman to be Lance Corporal Rohaniza and the men, Azilah Hadri and Sirul Azahar. They were all in plain clothes. Azilah walked towards me while the other two stayed in the car.

30. Azilah asked me whether the woman was Aminah and I said ‘Yes’. He then walked off and made a few calls on his handphone. After 10 minutes another vehicle, a blue proton saga, driven by a Malay man, passed by slowly. The drivers window had been wound down and the driver was looking at us.

31. Azilah then informed me they would be taking Aminah away. I informed Aminah they were arresting her. The other two persons then got out of the red proton and exchanged seats so that Lance Corporal Rohaniza and Aminah were in the back while the two men were in the front. They drove off and that is the last I ever saw of Aminah.

32. Abdul Razak Baginda was not at home when all this occurred.

33. After the 19.10.2006, I continued to work for Abdul Razak Baginda at his house in Damansara Heights from 7.00 p.m. to 8.00 a.m. the next morning, as he had been receiving threatening text messages from a woman called ‘Amy’ who was apparently ‘Aminah’s’ cousin in Mongolia.

34. On the night of the 20.10.2006, both of Aminah’s girl friends turned up at Abdul Razak Baginda’s house enquiring where Aminah was. I informed them she had been arrested the night before.

35. A couple of nights later, these two Mongolian girls, Mr. Ang and another Mongolian girl called ‘Amy’ turned up at Abdul Razak Baginda’s house looking for Aminah as they appeared to be convinced she was being held in the house.

36. A commotion began so I called the police who arrived shortly thereafter in a patrol car. Another patrol car arrived a short while later in which was the investigating officer from the Dang Wangi Police Station who was in charge of the missing persons report lodged by one of the Mongolians girls, I believe was Amy.

37. I called Abdul Razak Baginda who was at home to inform him of the events taking place at his front gate. He then called DSP Musa Safri and called me back informing me that Musa Safri would be calling handphone and I was to pass the phone to the Inspector from Dang Wangi Police Station.

38. I then received a call on my handphone from Musa Safri and duly handed the phone to the Dang Wangi Inspector. The conversation lasted 3 - 4 minutes after which he told the girls to disperse and to go to see him the next day.

39. On or about the 24.10.2006, Abdul Razak Baginda instructed me to accompany him to the Brickfields police station as he had been advised to lodge a police report about the harassment he was receiving from these Mongolian girls.

40. Before this, Amy had sent me an SMS informing me she was going to Thailand to lodge a report with the Mongolian consulate there regarding Aminah’s disappearance. Apparently she had sent the same SMS to Abdul Razak Baginda. This is why he told me he had been advised to lodge a police report.

41. Abdul Razak Baginda informed me that DPS Musa Safri had introduced him to one DSP Idris, the head of the Criminal division, Brickfields police station, and that Idris had referred him to ASP Tonny.

42. When Abdul Razak Baginda had lodged his police report at Brickfields police station, in front of ASP Tonny, he was asked to make a statement but he refused as he said he was leaving for overseas. He did however promise to prepare a statement and hand ASP Tonny a thumb drive. I know that this was not done as ASP Tonny told me.

43. However ASP Tonny asked me the next day to provide my statement instead and so I did.

44. I stopped working for Abdul Razak Baginda on the 26.10.2006 as this was the day he left for Hong Kong on his own.

45. In mid November 2006, I received a phone call from ASP Tonny from the IPK Jalan Hang Tuah asking me to see him regarding Aminah’s case. When I arrived there I was immediately arrested under S.506 of the Penal Code for Criminal intimidation.

46. I was then placed in the lock up and remanded for 5 days. On the third day I was released on police bail.

47. At the end of November 2006, the D9 department of the IPK sent a detective to my house to escort me to the IPK Jalan Hang Tuah. When I arrived, I was told I was being arrested under S.302 of the Penal Code for murder. I was put in the lock up and remanded for 7 days.

48. I was transported to Bukit Aman where I was interrogated and questioned about an SMS I had received from Abdul Razak Baginda on the 19.10.2006 which read “delay her until my man arrives”. They had apparently retrieved this message from Abdul Razak Baginda’s handphone.

49. They then proceeded to record my statement from 8.30 a.m. to 6.00 p.m. everyday for 7 consecutive days. I told them all I knew including everything Abdul Razak Baginda and Aminah had told me about their relationships with Datuk Seri Najib Tun Razak but when I came to sign my statement, these details had been left out.

50. I have given evidence in the trial of Azilah, Sirul and Abdul Razak Baginda at the Shah Alam High Court. The prosecutor did not ask me any questions in respect of Aminah’s relationship with Datuk Seri Najib Tun Razak or of the phone call I received from DSP Musa Safri, whom I believe was the ADC for Datuk Seri Najib Razak and/or his wife.

51. On the day Abdul Razak Baginda was arrested, I was with him at his lawyers office at 6.30 a.m. Abdul Razak Baginda informed us that he had sent Datuk Seri Najib Tun Razak an SMS the evening before as he refused to believe he was to be arrested, but had not received a response.

52. Shortly thereafter, at about 7.30 a.m., Abdul Razak Baginda received an SMS from Datuk Seri Najib Tun Razak and showed, this message to both myself and his lawyer. This message read as follows :- ” I am seeing IGP at 11.00 a.m. today …… matter will be solved … be cool”.

53. I have been made to understand that Abdul Razak Baginda was arrested the same morning at his office in the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang.

54. The purpose of this Statutory declaration is to :-

54.1 State my disappointment at the standard of investigations conducted by the authorities into the circumstances surrounding the murder of Altantuya Shaaribuu.

54.2 Bring to the notice of the relevant authorities the strong possibility that there are individuals other than the 3 accused who must have played a role in the murder of Altantuya Shaaribuu.

54.3 Persuade the relevant authorities to reopen their investigations into this case immediately so that any fresh evidence may be presented to the Court prior to submissions at the end of the prosecutions case.

54.4 Emphasize the fact that having been a member of the Royal Malaysian Police Force for 17 years I am absolutely certain no police officer would shoot someone in the head and blow up their body without receiving specific instructions from their superiors first.

54.5. Express my concern that should the defence not be called in the said murder trial, the accused, Azilah and Sirul will not have to swear on oath and testify as to the instructions they received and from whom they were given.

55. And I make this solemn declaration conscientiously believing the same be true and by virtue of the provisions of the Statutory Declaration Act 1960.

SUBCRIBED and solemnly )

declared by the abovenamed )

Balasubramaniam a/l Perumal ]

this day of 2008 )
Before me,

………………………………….
Commissioner for Oath
Kuala Lumpur



.

Wednesday, July 2, 2008

Peristiwa Fitnah Al-Ifk ; Fitnah Dari Golongan Munafiq Sentiasa Menanti Pejuang Islam

Setelah saya nukilkan serba ringkas peristiwa fitnah al-ifk, didapati bahawa peristiwa yang pahit ini menjadi suatu jenis ubat dan tonik yang amat mujarab untuk menyusun dan mengeratkan kembali saf jama'ah Islam khususnya serta seluruh umat Islam 'amnya dengan tindakan tegas ke atas unsur-unsur kelemahan dan kesamaran yang ada di dalam barisan gerakan Islam agar bebas dari sikap ragu yang akhirnya akan meretakkan hubungan di antara ahli jama'ah.

Wahyu-wahyu Allah yang turun ditujukan kepada seluruh ummat Islam di atas muka bumi ini, ia tidak semata-mata dihalakan kepada golongan orang-orang munafiq, atau persatuan munafiq atau parti politik munafiq yang memang menjadikan fitnah sebagai mainan dan rutin dalam hidup mereka untuk mengekalkan kuasa serta kedudukan mereka. Tetapi wahyu Allah itu wajib menjadi iktibar yang maha penting kepada seluruh penyokong dan pendokong gerakan Islam untuk mengukuhkan saf jama'ah dari segi tarbiyyah dan dakwahnya.

Golongan munafiq menjadikan fitnah sebagai senjata untuk mereka terus kukuh dengan harapan barisan jama'ah dan pejuang Islam dilanda dilema dan keraguan sesama ahli jama'ah. Yang paling menakutkan adalah orang munafiq yang menyusup masuk ke dalam jama'ah yang akhirnya menjadi pewaris kepada kerja-kerja Abdullah Bin Ubai Bin Salul, bapak segala munafiq yang mana mereka ini adalah duri dalam daging, gunting dalam lipatan serta api dalam sekam kepada jama'ah yang akhirnya akan memecahbelahkan silaturrahim antara ahli jama'ah seterusnya jama'ah tidak dapat bergerak dengan lancar akibat fitnah yang ditimbulkan oleh golongan munafiq yang memang sentiasa mencari peluang untuk merosakkan hubungan sesama ahli jama'ah.

Peristiwa fitnah terhadap Sayyidatina 'Aisyah oleh golongan munafiq juga adalah sebagai peringatan Allah kepada hamba-hambanya yang berjuang menegakkan kalimah Allah di atas muka bumi ini untuk terus mengukuhkan tarbiyyah dan dakwah dikalangan penyokong, pendokong hinggalah ke paringkat pimpinan tertinggi bahawa jangan bertindak ke atas orang lain sahaja, tetapi hendaklah terhadap diri sendiri iaitu unsur-unsur kelemahan dan sikap ragu yang ada di dalam jama'ah yang boleh dipermainkan oleh musuh.

Peristiwa ini juga adalah ilmu anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang sedang berjuang menentang kelompok manusia yang zalim. Betapa mereka yang zalim adalah dikalangan manusia munafiq di mana di dalam hatinya begitu keras melawan Allah Ta'ala dan sedaya-upaya akan mencari jalan untuk menghancurkan Islam serta pejuangnya agar semangat mereka hilang dengan itu mudahlah mereka melaksanakan agenda seterusnya iaitu agenda membalas dendam lantaran sifat benci mereka kepada pejuang kebenaran yang diredhai Allah.


Sekitar peristiwa ini, As-syahid Al-Marhum Sayyid Qutub dalam Tafsir Fi Zhilalil Qur'an beliau telah menulis bahawa ;

" Sesiapa pun mesti akan merasa aneh walaupun hingga kini terhadap peristiwa ini. Bagaimana sehingga berlaku dalam suatu kumpulan jama'ah Muslimin boleh berleluasa tersebar berita buruk dan cerita dusta seperti ini. Berita ini pasti meninggalkan kesan yang berat dalam jama'ah, menimbulkan luka yang dalam, di dalam jiwa yang paling suci dan paling tinggi."

" Sesungguhnya kemelut yang dihadapi oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam dan terutamanya yang diharungi oleh jama'ah Muslimin dan Islam ketika itu adalah kemelut yang paling hebat yang pernah dihadapi oleh baginda dimana baginda dapat mengatasinya. Baginda dapat terus melindungi kewibawaannya, membuktikan kelapangan dadanya dan kesabarannya."

" Sungguhpun ujian itu begitu perit, disamping reaksi-reaksiyang begitu hebat namun Allah Subhanahu Wa Ta'ala masih melindungi jama'ah Muslimin. Allah tidak menurunkan kepada mereka azab dan seksa-Nya, padahal perbuatan yang telah dilakukan wajar diganjari dengan seksaan yang amat pedih; seksaan yang setimpal dengan penderitaan Rasulullah S.A.W, isteri baginda dan sahabat karib baginda, yang sentiasa menaruh baik sangka terhadapnya."

" Setidak-tidaknya seksa yang setimpal dengan kejahatan fitnah yang tersebar luas dikalangan jama'ah muslimin seimbang pula dengan fitnah yang mencemarkan nilai-nilai quddus yang dihormati dan menjadi asas kehidupan jama'ah Islamiyyah itu sendiri."

" Fitnah tersebut tersebar dari mulut ke mulut, dari satu lidah ke satu lidah tanpa usaha meneliti dan memastikan kebenarannya terlebih dahulu. Kata-kata tersebut diterima mentah-mentah tanpa diserapkan oleh 'akal dan dihalusi oleh hati dan seterusnya."

( Tafsir Fi Zhilalil Qur'an Petikan Tafsir dari surah An-Nur )

Oleh kerana itu kepada seluruh pejuang Islam dan kebenaran adalah sentiasa akan menghadapi fitnah yang akan ditimbulkan oleh orang-orang munafiq samada dari ahli jama'ah itu sendiri atau fitnah yang akan ditimbulkan oleh penentang Islam yang nyata selesa hidup dalam keadaan munafiq, baik akalnya, sikapnya, pendiriannya malah partinya juga sentiasa bersifat munafiq tanpa rasa takutkan azab Allah di akhirat kelak.

Justeru Gerakan Islam yang teguh menghadapi segala tipu daya dan muslihat musuh dari timur atau barat, luaran atau dalaman, mungkin dapat digugat atau diruntuhkan oleh cakap-cakap orang munafiq yang sedia memutarbelitkan lidah, dan mengembangkan fitnah dalam lingkungan jama'ah. Maka pada hari ini kita dapat lihat bahawa musuh Allah ini meneruskan perbuatan yang pernah dilakukan oleh Abdullah Bin Ubai Bin salul dengan mengobarkan fitnah permusuhan, menjatuhkan maruah individu, menyalahgunakan media untuk menyebarkan fitnah, tidak terlepas juga pada munafiq yang selalu mencetuskan pertarungan antara orang perseorangan dalam jama'ah.

Demikianlah para pendakwah yang memperjuangkan di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hakamnya menuju keredhaan Allah sentiasa akan terdedah dengan serangan fitnah munafiq yang nyata sentiasa membawa khabar-khabar angin dan cerita dusta, membuat tuduhan yang bukan-bukan semata-mata untuk menjatuhkan maruahnya di mata rakyat agar rakyat hilang kepercayaan kepadanya.

Bekalan seorang pejuang Islam dalam mengahdapi situasi ini adalah sentiasa tabah menghadapi kesusahan dan sentiasa berlindung di bawah rahmat Allah. Maka firman Allah yang bermaksud ;

" ...tipu daya jahat tidak akan menimpa kecuali diri penipu itu sendiri... "
( Surah Fathir : ayat 43 )

Sesungguhnya baik sangka terhadap Allah, percaya akan rahmat dan adalah merupakan penenang jiwa terbaik buat pejuang yang sentiasa mengaharapkan rahmat-Nya.Tetapi apabila pejuang itu menghadapi fitnah dari manusia munafiq, bukan bermaksud mereka mendiamkan diri melihat perbuatan angkara munafiq ini tanpa berusaha menyedarkan orang lain tentang fitnah dan tipu daya mereka atau tanpa usaha menumpaskan mereka. Malah para pejuang Islam dan kebenaran adalah wajib untuk bertindak demikian. Kewajiban ini tiada boleh diabaikan oleh pejuang kebenaran dengan membiarkan fitnah itu menular masuk ke dalam jama'ah, sudah pastilah lama kelamaan fitnah itu akan menggugat seterusnya menghancurkan jema'ah itu. Tindakan membendung fitnah ini mesti dilaksanakan dengan teliti dan bijaksana hinggalah ia tidak melibatkan mana-mana manusia yang tidak berdosa..wallahu a'lam.

Peristiwa Fitnah Al-Ifk, Fitnah Golongan Munafiq Terhadap Sayyidatina 'Aisyah

Pernah diriwayatkan dalam kitab-kitab sirah nabawiyyah yang masyhur bahawa Sayyidatina 'Aisyah Radhiyallahu'anha telah ikut serta bersama-sama Rasulullah S.A.W dalam peperangan menentang Yahudi Bani Al-Mustaliq.

Peristiwa Bani Mustaliq ini juga merupakan satu peristiwa yang pahit kepada umat Islam yang menyentuh rumahtangga Rasulullah S.A.W dan ia juga menyentuh tentang isteri baginda yang mana 'Aisyah Radhiyallahu 'Anha mendapat undian untuk mengiringi Rasulullah S.A.W dalam peperangan Bani Mustaliq kerana menjadi adat kepada Rasulullah apabila membawa isterinya musafir akan dilakukan pengundian dikalangan mereka.

Dalam perjalanan pulang berlaku perkara yang menjadi sebab kepada berlakunya fitnah yang disebarkan oleh kalangan orang-orang munafiq. Apabila Rasulullah berhenti pada suatu tempat, dan Sayyidatina 'Aisyah terus turun dari suqduf unta untuk qadha hajat, tiba-tiba kalung yang dipinjamkan dari saudara perempuannya tercicir, 'Aisyah pun kembali semula ke tempat beliau qadha hajat untuk mencari kalung yang telah tercicir. Kebetulan pada waktu itu pasukan tentera Islam telah sedia untuk berangkat, maka mereka yang ditugaskan untuk mengangkat suqduf ke atas unta tiada menyedari bahawa Sayyidatina 'Aisyah tidak ada di dalamnya, lalu pasukan tentera Islam pun berangkat meninggalkan Ummul Mu'minin Radhiyallahu 'Anha.

Apabila Sayyidatina 'Aisyah ke tempat untanya beliau telah mendapati bahawa orang ramai sudah tiada di situ, maka tiada jalan baginya pada waktu malam melainkan menunggu di tempat itu juga mudah-mudahan ada orang yang akan datang sehingga beliau tertidur.

Tiba-tiba salah seorang anggota pasukan tentera Islam yang bernama Safwan Bin Al-Mu'tal Radhiyallahu 'Anhu yang tabiatnya gemar tidur sehingga ditinggalkan oleh orang lain, apabila dia bangun dan bersedia untuk bertolak tiba-tiba telah terlihat seorang perempuan. Demikian alangkah terkejutnnya Safwan Bin Al-Mu'tal apabila beliau mendapati bahawa perempuan itu adalah Ummul Mu'minin Sayyidatina 'Aisyah radhiyallahu 'Anha.

Safwan Bin Al-Mu'tal terus menurunkan untanya supaya dapat ditunggangi oleh sayyidatina 'Aisyah dan mengheret unta itu pulang ke Madinah Al-Munawwarah, dan mereka bertemu semula dengan dengan pasukan tentera Islam di Nahru Zahirah, maka terkejutlah orang ramai melihat kedatangan mereka. Setelah mengetahui perkara yang sebenar, mereka pun bercakap dengan cara yang layak baginya.

Tetapi Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah mentaqdirkan suatu ujian yang pahit, apabila pemimpin munafiq atau bapak segala munafiq, 'Abdullah Bin Ubai Bin Salul mengetahui perkara ini dan sedar bahawa inilah peluang terbaik baginya untuk melepaskan dendam dan bencinya terhadap Rasulullah S.A.W. Maka bapak munafiq ini telah mengambil kesempatan daripada peristiwa itu untuk mencipta serta menaburkan fitnah yang amat dahsyat sehingga terdapat beberapa orang Islam terpengaruh dengan fitnah tersebut.

Pada peringakat awalnya, sayyidatina 'Aisyah tidak mengetahui fitnah yang disebarkan ke atasnya itu sehinggalah Ummu Mistah memberitahu akan hal ini kepadanya. Para Sahabat Radhiyallahu 'Anhum berbelah bagi untuk menerima berita ini.

Adapun mengikut riwayat bahawa Sayyidina 'Ali telah mencadangkan kepada Rasulullah S.A.W menceraikannya sahaja secara menyindir dan tidak menabur fitnah. Adapun Usamah Bin Zaid Radhiyallahu 'Anhuma dan sahabat yang lainnya meminta supaya 'Aisyah dipelihara terus sebagai seorang isteri. Adapun Usaid Bin Hudir pemimpin Aus berkelahi dengan Sa'ad Bin 'Ubadah apabila Usaid mahu membunuh 'Abdullah Bin Ubai Bin Salul bapak munafiq yang menabur dan menyebarkan fitnah ini, sedangkan Sa'ad dari qabilah yang sama dengan 'Abdullah Bin Ubai membelanya.

Adapun Rasulullah S.A.W mendiamkan diri. Sayyidatina 'Aisyah pula merasakan bahawa sikap Rasulullah telah berubah hati terhadapnya, lalu Sayyidatina 'Aisyah telah meminta izin untuk ulang ke rumah orang tuanya iaitu Abu Bakar As-siddiq Radhiyallahu 'Anhu.

Adapun tiba-tiba Rasulullah telah pergi menemui Sayyidatina 'Aisyah Radhiallahu 'Anha di rumah Sayyidina Abu Bakar, setelah bertasyahhud maka Rasulullh S.A.W pun bersbda ;


"Wahai 'Aisyah...!!! sesungguhnya telah sampai kepadaku berita tentangmu. Jika sekiranya kamu seorang yang bersih dari fitnah itu maka Allah akan membersihkanmu, jika sekiranya kamu mengerjakan dosa maka mohonlah ampun dan bertaubatlah kepada Allah, kerana seseorang hamba itu apabila mengaku dosanya kemudian dia bertaubat kepada Allah nescaya Allah maha menerima taubatnya."


Sayyidatina 'Aisyah terus menangis sehingga kedua-dua orang tuanya memaksa sayyidatina 'Aisyah menjawab, lalu beliau menjawab ;


" Demi Allah...!!! Aku telah mendengar berita itu dan kamu juga mendengarnya, supaya puas hati kamu maka aku suka menegaskan bahawa sesungguhnya aku masih bersih daripada fitnah itu dan Allah Maha Mengetahui bahawa aku masih bersih tetapi kamu tidak mahu mempercayainya. Jika sekiranya aku mengaku seperti itu, Allah Maha Mengetahui aku ini tida bersalah nescaya kamu mempercayainya. Demi Allah...!!! Aku tidak ada apa yang hendak dikatakan melainkan seperti yang pernah diucapkan oleh Nabi Yusof 'Alaihissalam : Sabar itulah yang paling baik dan Allah sahaja tempat meminta pertolongan di atas apa yang kamu sifatkan terhadapku ( Yusuf: ayat-18) "

Akhirnya Allah Subhanahu Wa Ta'ala menurunkan wahyunya bagi membela dan membersihkan 'Aisyah Radhiyallahu 'Anha daripada sebaran fitnah dan tuduhan oleh orang-orang munafiq dalam firman-Nya yang bermaksud ;

11) Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ( fitnah kepada 'Aisyah ) ialah segolongan dari kalangan kamu ; janganlah kamu menyangka ( berita yang dusta dan palsu ) buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu, tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar ( di dunia dan di akhirat ).

12) Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-rang yang beriman lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka terhadap diri mereka sendiri dan berkata ' ini adalah tuduhan yang dusta yang nyata.

13) Sepatutnya mereka ( yang menuduh ) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu, oleh kerana mereka tidak mendatangkan saksi, maka mereka disisi hukum Allah, adalah orang-orang yang berdusta.

14) Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu.

15) Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya, dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.

16) Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segera berkata ; tidak layak bagi kami memperkatakan hal ini...!!! Maha Suci Engkau ( Ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli bait Rasulullah ) ini adalah satu dusta besar yan amat mengejutkan.

17) Allah memberi pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama-lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman.

18) Dan Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan ( hukum-hukum-Nya ); kerana Allah Maha Mengetahui Maha Bijaksana.

( Surah An-Nur ayat 11-18 )


Apabila ayat-ayat ini dibacakan kepada Sayyidatina 'Aisyah maka kedua-dua orang tuanya menyuruh 'Aisyah bangun untuk menghormati Rasulullah S.A.W. Tetapi 'Aisyah menjawab ; "Demi Allah...!!! aku tidak bangun padanya, dan aku tidak mahu memuji selain Allah sahaja "

Demikian setelah berlakunya fitnah ini maka dijatuhkan hukuman sebat sebanyak lapan puluh kali kepada beberapa orang yang menyebarkan fitnah dikalangan lelaki dan perempuan, tetapi 'Abdullah Bin Ubai dibiarkan keran telah cukup kepadanya janji daripada Allah untuk menyeksanya di hari pembalasan dan kerana ingin mengelakkan fitnah yang lebih besar.

Tuesday, July 1, 2008

Negara Islam Terbentuk Hanya Apabila Parti Islam Menang

Sebuah negara itu hanya kita ketahui bentuknya apabila dilihat kepada perlembagaannya. Pada asasnya perlembagaan dapat diertikan sebagai prinsip dasar yang mengasaskan sesebuah negara. Perlembagaan juga di anggap sebagai suatu dasar yang mencorakkan bentuk pemerintahan yang diperkenalkan serta menyatakan suatu adat proses di negara berkenaan.

Oleh itu, perlembagaan amat-amat diperlukan untuk menjayakan institusi negara, mencorakkan tingkah laku pemerintahan serta menjadi rujukan dan panduan untuk menyelesaikan apa-apa masalah mahupun isu yang timbul di dalam negara berkenaan berpandukan kepada perkara yang mendasari perlembagaan negara tersebut.

Sudah menjadi fitrah manusia yang diciptakan Allah Ta'ala dalam keadaan yang amat lemah untuk mencari jalan penyelesaian terbaik terhadap masalah yang mereka hadapi. Di mana pun manusia di atas muka bumi ini pasti akan berdepan dengan banyak masalah dan mereka sentiasa mencari jalan untuk menyelesaikannya dan perlembagaan diharap dapat memberi keadilan kepada semua tanpa menindas hak masyarakat yang lain.

Adapun cara hidup yang maha lengkap di atas muka bumi ini hanyalah islam. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala di dalam surah Ali 'Imran ayat ke-19 yang bermaksud ;

" Sesungguhnya cara hidup ( yang benar dan diredhai ) di sisi Allah hanyalah Islam "

Berdasarkan firman Allah tadi maka Allah hanya menerima dan mengiktiraf Islam sebagai cara hidup. Apa makna cara hidup? Cara hidup maknanya bagaimanakah caranya manusia hendak hidup, atau apakah kaedah untuk meneruskan hidup agar diterima Allah, atau apakah jalan penyelesaian yang terbaik untuk menyelesaikan masalah hidup seluruh manusia seterusnya diterima dan diredhai oleh Allah Ta'ala? Definasi baik tidak layak bagi akal dan otak manusia yang maha lemah ini untuk menentukannya. Kerana ada manusia melihat suatu itu baik tetapi dimurkai Allah. Samalah seperti orang yang berjuang menegakkan kebenaran tetapi menolak cara hidup yang Allah tetapkan. Mereka mungkin berjuang untuk membalas dendam kepada musuh yang pernah menzalimi mereka yang pasti berjuang berjuang kerana Allah. Begitu juga dengan perlembagaan, dasar apakah yang befungsi menjadi asas kepada kaedah bagaimanakah untuk mentadbir dan mengawal pergerakkan masyarakat agar masyarakat tidak mengambil hak masyarakat yang lain dengan cara yang bathil. Ada manusia yang merasakan dirinya bijak dan akalnya sempurna, mengambil dasar bukan dari Allah Ta'ala maka diambil dari dasar dan formula yang dicipta oleh otak manusia yang amat lemah untuk menyelesaikan masalah manusia yang lemah. Yang maha tahu tentang kelemahan manusia hanya Allah Ta'ala kerana manusia diciptakan oleh-Nya maka sudah pastilah Allah jua yang Maha Tahu apakah tonik terbaik untuk mengubati kelemahan manusia.

Oleh kerana itulah Allah memberi amaran kepada sesiapa sahaja yang berani mengambil formula selain formula yang Allah sudah ciptakan bahawa mereka adalah dikalangan manusia yang amat rugi di dunia dan akhirat kerana formula mereka itu nyata palsu dan tidak diterima selama-lamanya oleh Allah. Firman Allah Ta'ala surah Ali 'Imran ayat ke-85 yang bermaksud;

" Dan barang siapa yang mencari ( cara hidup ) selain daripada Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan di akhirat nanti mereka termasuk dikalangan orang-orang yang rugi "

Allah tidak akan menerima formula lain selain Islam. Islam cara hidup yang maha menyeluruh. Formula penyelesaian Islam bersifat komprehensif. Tanyalah pada Islam tentang masalah apapun, Islam pasti ada jawapannya. Sumber jawapan terdapat di dalam Al-Qur'an Dan As-Sunnah. Maka dalam Islam, Al-Qur'an dan Sunnah adalah dasar. Barang siapa yang tidak menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah sebagai dasar serta cara hidup, maka dikhuatiri terkeluar dia dari Islam. Maka syarat utama sesebuah negara itu diterima dan diredhai Allah, perlembagaannya wajib menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah sebagi dasar yang paling utama. Mana perkara yang bercanggah dengannya secara automatiknya ia terbatal. Tiada apa yang boleh mengatasi Al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah. Sekiranya suatu perlembagaan itu boleh mencabar kedaulatan Al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah, maka perlembagaan itu adalah perlembagaan yang sesat. Rasulullah telah menjanjikan suatu jaminan total betapa barang siapa yang berpegang teguh pada Kitabullah dan Sunnahnya, selama-lamanya dia tidak akan sesat. sekiranya tiada berpegang teguh maka sesatlah dia dari jalan yang benar.

Bagi memastikan perlembagaan negara itu menjadikan Islam sebagai dasar negara, maka tidak dapat tidak dalam konteks negara demokrasi berparlimen, suara majoriti rakyatlah yang akan menentukannya. Jika majoriti rakyat tidak menerima Islam sebagai dasar, maka majoriti rakyat melalui parti sekular akan mendapat suara terbanyak di dalam perlimen seterusnya akan menggubal undang-undang berteraskan 'aqidah sekular yang mereka imani. Oleh itu pejuang Islam yang bercita-cita menegakkan Islam terlaksana di negara ini, tidak dapat tidak mesti berjuang memberi maklumat kepada rakyat, muslim atau tidak, bahawa betapa cantiknya Islam jika dilaksanakan. Untuk meminda perlembagaan dari perlembagaan yang bersifat serta bersikap sekular kepada perlembagaan yang takut kepada Allah, maka majoriti rakyat mesti didakwah dan ditarbiyah untuk takut kepada Allah juga.

Untuk menang dalam pilihanraya, masyarakat perlu membentuk sebuah parti yang berdaftar sebagai parti politik. setelah itu barulah parti itu dibenarkan menyertai pilihanraya. Wajib bagi masyarakat Islam bagi membentuk sebuah parti yang dasarnya Islam untuk menyertai pilihanraya. Kuasa memerintah hanya dapat diperolehi melalui pilihanraya. Selepas itu barulah dapat kita lihat parti mana yang berkuasa melaksanakan dasar masing-masing.

Sesebuah parti yang memerintah sudah tentu akan melaksanakan pemerintahan berdasarkan agenda perjuangannya selama ini. Sebuah parti yang sekular sudah pasti akan melaksanakan agenda sekularnya walaupun berjuang untuk keadilan dan kebaijikan rakyat. Parti sekular juga akan melaksanakan dasar dalam pemerintahan bahkan akan memastikan perlembagaannya juga berasaskan sekular sebagaimana dasar partinya. Sudah tentu juga parti yang menjadikan dasar tidak takut kepada Allah akan melaksanakan dasar yang tidak takutkan Allah juga.

Seluruh manusia yang menganggotai setiap unit masyarakat di dalam negara itu akan patuh kepada sistem dan cara hidup yang diasaskan oleh pemerintah. Mustahil parti yang memerintah berfahaman sekular dan tidak takutkan Allah akan melahirkan sebuah negara Islam atau negara yang takutkan Allah. Untuk mewujudkan sebuah Negara Islam maka parti juga pemimpinnya juga mesti menghayati Islam sebagai cara hidup. Dan parti itu mestilah meyakini dengan sebenar-benar yakin dengan Islam tanpa ragu walau sebesar zarah sekalipun. Parti itu boleh menzahirkan keimanannya dengan meletakkan Islam sebagai dasar seterusnya hukum tertinggi adalah Kitabullah, Sunnah Rasulullah S.A.W. Ijmak 'Ulamak dan Qias yang terang kagi nyata.

Jika pemimpin yang berjiwa sekular dilantik untuk menerajui pemerintahan negara lalu kita mengharapkan sebuah negara Islam terbentuk, ia tidak mungkin akan berlaku kerana kewujudan serta entiti negara itu adalah ringkasan daripada dasar parti yang memerintah. Secara logiknya, mana ada komunis yang mahu melaksanakan undang-undang Islam!!!

Negara Islam ialah negara yang mana perlembagaannya mendaulatkan Al-Qur'an dan As-Sunnah dan melaksanakan syari'at Islam walaupun majoriti rakyatnya bukan Islam. Jika dasar parti yang memerintah itu sekular, pemerintah tiada dapat berbuat apa-apa walaupun mereka itu mendakwa bahawa mereka mahukan Islam. Sudah tentu ia hanya menjadi retorik dan slogan semata-mata. Pada hakikatnya mereka mesti taat kepada perlembagaan parti yang sekular.

Parti yang sekular dan tidak takutkan Allah percaya bahawa sistem sekular adalah formula terbaik menyelesaiakan masalah serta menjawab persoalan hidup manusia. Mereka juga tidak perlukan Allah kerana mereka merasa lebih hebat dari Allah sehingga tidak ada rasa gerun bila melanggar arahan Allah supaya taat perintah-Nya serta Rasul-Nya. Mereka akan melakukan sesuatu yang mereka percaya. Mereka tidak percaya pada Islam. Mereka tidak percaya pada Allah. Jika ia sekular, maka semua tindakan, sikap dan pendirian mereka akan menjurus ke arah sekular samada pendidikan, politik, ekonomi, kebudayaan, kepimpinan dan pemerintahan. Natijahnya rakyat yang akan dilahirkan juga akan bersikap sekular dan bertindak mengikut acuan sekular karana perlaksanaan dasar melahirkan rakyat adalah berteraskan sekular. Kerajaan yang memimpin rakyat pula akan menerapkan falsafah dan pemikiran sekular serta tidak pedulikan Allah di dalam minda serta amalan mereka secara menyeluruh. Prinsip dan falsafah sekular serta tidak pedulikan Allah akan diterapkan dalam seluruh sistem masyarakat di negara itu baik politik, ekonomi, sosial, pendidikan juga segala-galanya keran perlembagaan yang menjadi dasar negara mengawal pergerakan rakyat agar tidak terkeluar dari batas-batas sekularisme. Maka pada akhirnya wujudlah negara sekular dengan rakyat dan pemerintahnya bermental dan beramalkan amalan sekular dalam hidup mereka.

Tiada dapat tiada maka parti yang yakin tanpa belah bagi kepada Allah sahajalah yang layak untuk menubuhkan sebuah negara yang baik dan diampunkan Allah. Baik disisi Allah adalah apa sahaja perkara yang dituntut oleh Allah kepada manusia untuk melaksanakannya. Apabila manusia itu sedaya upaya melaksanakan tanggungjawabnya kepada Allah dengan mentaati segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya selepas itu dia memohon ampun kepada tuhan atas dosa-dosanya, maka Allahlah yang maha mengampunkan dosa hamba-hambanya.

Setelah majoriti rakyat faham akan kebenaran Islam seterusnya mengangkat pemimpin yang takutkan Allah, bukan pemimpin yang suka makan rasuah atau suka bom orang, maka pemimpin-pemimpin parti yang takutkan Allah apabila diberi kuasa, maka mereka akan merancang segala perkara menurut apa yang telah diperintahkan oleh Allah Ta'ala. Oleh kerana meraka ini yakinkan Allah lebih daripada segala-galanya yang ada di bumi dan di langit, Allah jualah menjadi tempat rujukan dan panduan untuk mentadbir dan menyelesaikan masalah hidup manusia. Menjadi tanggungjawab mereka untuk meminda perlembagaan negara yang sekular kepada perlembagaan negara yang tunduk kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Akhirnya, apabila perlembagaan negara meletakkan Islam sebagai acuan, apabila dilaksanakan dasar itu, maka akan lahirlah masyarakat takutkan Allah dan Rasul, masyarakat bukan Islam pula akan lebih terjamin kehidupan mereka daripada sistem pemerintahan sekular yang diamalkan sekarang. Negara yang takutkan Allah adalah lahir dari parti yang takutkan Allah.., Wallahu A'lam.